Продължаващата битка на Meta Platforms с германските регулатори създава пречки пред зараждащата се индустрия за виртуална реалност в страната, пише Bloomberg.
Местните стартъпи се опитват да се доберат до очилата на Meta, след като те бяха изтеглени от рафтовете. Сега компаниите трябва да изберат дали да разработват приложения, използвайки по-малко популярни конкурентни очила, или да се откажат от бързо развиващия се пазар, който достигна 4,4 млрд. долара.
„Спирането на продажбите на Oculus Meta вече има огромно влияние върху нас, тъй като целият сектор, насочен към потребителите, не може да бъде обслужен с тях“, коментира Кристиан Гнерлих, основател на Brainjo, базирана в Регенсбург компания за виртуална реалност, която е специализирана в софтуер за трениране на мозъка. „Почти никой няма чифт от очила за виртуална реалност“, допълва той.
Meta премахна своите очила за виртуална реалност от германския пазар още през 2020 г. – по-малко от три месеца след като върховният съд на страната потвърди, че Facebook злоупотребява с господстващото си положение. По-късно същата година Федералната картелна служба започна разследване на изискването потребителите на очила Quest 2 да си създадат профил във Facebook, за да могат да работят с устройството.
Говорител на компанията е отказал да коментира защо тя не продава очилата си в Германия.
Междувременно германските фирми за виртуална реалност изостават спрямо конкурентите си от Великобритания, Франция, Израел и Швейцария по набиране на капитал, сочат данни, събрани от PitchBook.
Meta е най-големият производител на очила за виртуална реалност в света, с около 80% пазарен дял според IDC. Клиентите са похарчили над 1 млрд. долара за съдържание в магазина Quest на Meta, което отчасти се дължи и на манията на основателя на Facebook Марк Зукърбърг по т.нар. метавселена. JPMorgan прогнозира, че разходите в метавселената евентуално ще достигнат 1 трлн. долара.
Въпреки че е възможно очилата Quest 2 да бъдат доставени в Германия през магазини на Amazon в други държави от Европейския съюз, заобикалянето на правилата е свързано с допълнителни разходи за разработчиците и намалява търсенето от потенциални клиенти.
Регулаторни битки
Спорът между Meta и Федералната картелна служба е един от няколкото случая, при които политиките и практиките на компанията, свързани с данните, предизвикват опасения в Германия. Регулаторите забраниха на гиганта да събира информация за германските потребители в чат услугата WhatsApp, а тази година съд постанови, че Facebook не може да отказва на местните правото да ползват измислени имена.
„На Facebook не се гледа с любов“, коментира Даниел Потс, съосновател на VR Bits, базирана в Лайпциг компания за корпоративни обучения за сигурност и маркетинг решения. „Тъй като много от нашите клиенти идват от индустрията, те са много загрижени за защитата на данните“, допълва той.
Въпреки че Meta е доминиращ играч в индустрията, няма сигнали, че конкуренцията се засилва. Някои разработчици похвалиха Pico Neo на ByteDance като сравнимо качество с Quest 2, а директори на Apple наскоро са представили пред борда на директорите на компанията собствени очила за смесена реалност, твърдят източници, запознати с въпроса.
Пазарът на устройства за виртуална реалност може да нараства с 27% годишно до 2026 г., твърди Мандип Синх, старши технологичен анализатор в Bloomberg Intelligence.
„Безумна пазарна доминация“
„Все повече и повече хора казват, че очила Pico са много по-лесни за поддръжка“, коментира Соенке Кирхоф, ръководител на студиото за разработки с виртуална реалност INVR. „Facebook има безумна пазарна доминация и това трябва да бъде разбито. Няма пазар, когато има само един разработчик“, казва Кирхоф.
Други компании също са изправени пред въпроси относно информационната сигурност. Миналата година Комисията за защита на данните на Ирландия започна две проверки на приложението за споделяне на кратки видеа TikTok на ByteDance. Единият от случаите беше заведен, след като Хелън Диксън, която отговаря за поверителността в Ирландия, изрази опасения, че услугата изпраща данни за потребителите на Европейския съюз до Китай.
Разработчикът на фитнес приложение с виртуална реалност Icaros, основан през 2015 г., се отдръпва от системата Oculus, когато Meta спря продажбите, твърди основателят ѝ Микаел Шмит.
Въпреки че резултатите от разследването на Oculus все още се очакват, ръководителят на Федералната картелна служба този месец каза, че Facebook ще бъде засегната от по-строгите нови дигитални антимонополни правила на Германия.
„Ако Oculus не беше толкова силен на пазара, виртуалната реалност щеше да напредне като технология много повече“, коментира Шмит. „Бихме искали да влезем в техния свят, но също така ще се радваме ограниченията да паднат“, казва той.