Американският технологичен концерн Amazon.com Inc. активизира плановете си за своята флотилия от интернет сателити, който ще се конкурира с услугата, управлявана от SpaceX на Илон Мъск, като купи десетки космически ракети от три ракетни компании.
Project Kuiper на Amazon си е осигурил до 83 планирани изстрелвания, които ще изведат сателити в орбита за период от пет години. Подразделението на базирания в Сиатъл гигант в областта на електронната търговия все още не е изпратило никакви сателити, въпреки че заяви, че тази година ще изстреля два прототипа, пише The Wall Street Journal.
Project Kuiper и SpaceX, чието официално име е Space Exploration Technologies Corp., са сред фирмите и правителствените агенции, които се надпреварват да изпращат широколентови сателити в ниска околоземна орбита, а пазарите залагат, че те могат да се конкурират с традиционните доставчици на широколентов интернет достъп.
Новите планирани изстрелвания на Amazon зависят от по-големи ракети, които все още са в процес на разработване и които трябва да докажат, че могат да летят според очакванията. Компаниите за изстрелване, наети да изведат в орбита сателитите на Project Kuiper, включително Blue Origin LLC, се сблъскаха със закъснения при разработването на тези ракети.
Ръководителите на тези компании отказаха да съобщят кога ще започнат да извеждат в орбита спътниците на подразделението на Amazon в рамките на новите споразумения.
Космическата компания на Мъск има водеща роля в изграждането на флотилията от спътници в орбита. Интернет услугата Starlink на SpaceX има 250 хил. абонати, заяви мениджър от фирмата на неотдавнашно браншово събитие, и е изстреляла повече от 1900 сателита в така наречената си сателитна система от първо поколение, става ясно от регулаторна документация от януари.
SpaceX пояснява в документацията, че прави подобрения на сателитите си Starlink и на Starship - голямата ракета, която SpaceX иска да използва за разгръщане на Starlink и други мисии.
През 2020 г. Федералната комисия по комуникациите (FCC) разреши на Project Kuiper да разположи 3236 широколентови сателита, става ясно от подадена от FCC информация. Агенцията изисква поне половината от тях да бъдат в експлоатация до юли 2026 г., в противен случай Project Kuiper може да загуби правото да изстрелва някои сателити. Новите изстрелвания на подразделението на Amazon ще осигурят капацитет за разполагане на повечето от сателитите, разрешени от FCC, пояснява компанията.
Дейв Лимп, старши вицепрезидент на Amazon за устройствата и услугите, отказва да уточни каква сума ще похарчи компанията за планираните изстрелвания, но заяви, че общият разход е в милиарди долари. Project Kuiper е закупил изстрелванията заради крайния срок 2026 г., а също и тъй като звеното е преминало основните етапи за развитие на бизнеса, каза той.
Project Kuiper нае Blue Origin, космическата компания, основана от Джеф Безос, бившия главен изпълнителен директор на Amazon, който е изпълнителен председател на борда на компанията за електронна търговия, за провеждането на дузина изстрелвания, заедно с опции за още 15.
United Launch Alliance, компания, собственост на Boeing Co. и Lockheed Martin Corp., е избрана за 38 изстрелвания, като към деветте изстрелвания, които Amazon обяви миналата година, се добавят и девет изстрелвания с отделна ракета на ULA. Очаква се френската компания Arianespace SAS да извърши 18 изстрелвания.
В допълнение към обслужването на полетите по Project Kuiper с планираната си ракета New Glenn Blue Origin изгражда двигатели за Vulcan Centaur - ракетата, която United Launch разработва и ще използва за изпращане на сателити за дъщерната компания на Amazon.
Джарет Джоунс, старши вицепрезидент на Blue Origin, отговарящ за ракетата New Glenn, заяви, че компанията планира скоро да достави двигатели на United Launch и се опитва до 2025 г. да има четири ускорителя за многократна употреба New Glenn.
„При тези трима доставчици, всички те очевидно имат някакъв риск, свързан с тях, и ние го проверихме внимателно", казва Лимп от Amazon. „Чувстваме, че всички те са на прав път“.
Project Kuiper вече работи и по сключването на сделки за планираната си услуга. Споразумението, което той сключи миналата година с Verizon Communications Inc., включваше предоставяне на сателитни връзки, предназначени за разширяване на някои мрежи на Verizon, за да достигне сигналът на оператора до селски и отдалечени райони в САЩ. Starlink на SpaceX подписа подобна сделка с японски телекомуникационен доставчик.
Според Крис Куилти от Quilty Analytics, анализатор за сателитната индустрия, Starlink има преднина пред Kuiper, но според него бизнесът на Amazon има предимството да наблюдава предизвикателствата на пазарния лидер.
Лимп от Amazon твърди, че на пазара има място за повече от един победител в областта на сателитните широколентови услуги отчасти поради броя на хората по света, които нямат връзка и не получават достатъчно услуги.