Американският производител на чипове Qualcomm е отворен да работи с поддоставчици в Европа, за да стимулира производството на чипове за автомобили.
„Имаме много конструктивни дискусии", заяви директорът на компанията Кристиано Амон пред Ройтерс в кулоарите на автосалона IAA в Мюнхен. Разговорите се направляват от френското правителство, както и на ниво ЕС. В момента повечето производители по договорни отношения в Европа се концентрират върху масовото производство, но се засилва дебатът за инвестиции в производство от висок клас.
Досега Qualcomm почти няма производствени партньорства в Европа и работи основно с Taiwan Semiconductor Manufacturing, Samsung Electronics, GlobalFoundries и Semiconductor Manufacturing International в Тайван, Южна Корея и САЩ.
Производствените проблеми в автомобилната индустрия заради липсата на полупроводници затрудняват все повече доставчици. Редица германски браншови асоциации бият силно аларма. „Пазарът е в сътресение", заяви в сряда управляващият директор на индустриалната асоциация IBU Бернхард Якобс. „Настоящата ситуация има голям потенциал да се превърне в драма за много от нашите членове, тъй като индустрията е между два стола“ - нейните доставчици от стоманодобивната промишленост сега се нуждаели от поръчката за обемите за следващата година. Производителите на автомобили обаче се колебаели с поръчките поради неясното снабдяване с чипове. Те мълчали и игнорирали исканията на доставчиците за разговори.
Затова мощните производители се възползват от силните си позиции, критикува Якобс. „Те обаче не осъзнавали, че става въпрос за просъществуването на средни компании доставчици - а оттам и за собствената им верига на доставки“. Ето защо асоциациите изискват по-голяма готовност за диалог от страна на клиентите. Трите организации със седалище в Хаген заедно представляват почти 550 компании членове. Индустриите имат пазарен обем от 30 милиарда евро годишни продажби. Много производители на автомобили по света са в режим „Stop-and-Go” на производството от началото на годината поради недостига на полупроводници, който е и страничен резултат от пандемията на коронавируса. Съвсем наскоро редица автомобилни мениджъри заявиха, че кризата с чиповете ще продължи поне през следващата година.
Острият недостиг на чипове разкри зависимостта на европейските автомобилни компании от азиатските доставчици. Сега ЕС се опитва да поправи ситуацията с различни инвестиции за милиарди евро, за да увеличи производството в Европа. Този ход вече предизвика интереса на Intel, която възнамерява да произвежда чипове за превозни средства в Ирландия. В допълнение изпълнителният директор на компанията Пат Гелсигер обяви по време на IAA, че концернът ще инвестира до 95 млрд. долара в две фабрики в Европа през следващите десет години. Подробностите ще бъдат обявени по-късно тази година.
Тази година конкурентът Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., най-големият поддоставчик на чипове в света, заяви, че ще инвестира рекордните 100 млрд. долара в следващите три години, за да увеличи производствения си капацитет. През август южнокорейската Samsung Electronics пък обяви, че планира да увеличи инвестициите си с една трета до над 205 млрд. долара в следващите три години, като част от амбициите ѝ да стане лидер в производството на чипове.