Борба за доминация
Десетилетия инвестиции от развитите икономики към пазари, предлагащи по-ниски разходи утвърдиха географските промени в производството на чипове, което постепенно намалява на запад, докато в Източна Азия то набира скорост.
Делът на САЩ в глобалния производствен капацитет на полупроводници е спаднал от 37% през 1990 г. до едва 12% през миналата година, докато понижението за Европа достига 35 проценти пункта до 9 на сто. В същото време Китай увеличава своя дял до 15 на сто, като се очаква той да нарасне до 24% през това десетилетие.
Три четвърти от световния производствен капацитет при чиповете сега е съсредоточен в Източна Азия. Местните гиганти като тайванската TSMC и южнокорейската Samsung, заедно с производителите от Япония и Китай, доминират при световния производствен капацитет.
чипове3
Недостигът на чипове в автомобилния сектор ангажира САЩ и ЕС да търсят увеличение на вътрешния капацитет и намаляване на своята зависимост от азиатските производители.
Подобни ходове обаче струват скъпо. Асоциацията на индустрията на полупроводниците и консултантската компания Boston Consulting Group изчисляват, че едно ново съоръжение за производство на полупроводници може да струва приблизително една трета повече от подобно съоръжение в Тайван , Южна Корея или Сингапур.
Една такава фабрика в Китай струва между 37 и 50 процента по-малко, отколкото в САЩ, благодарение на китайските правителствени стимули. Заедно с експертния опит в региона, тези различия в разходите помагат на Китай да се превърне във водеща дестинация за чуждестранните инвестиции в индустрията за полупроводници в световен мащаб.
чипове4
Около 84 проекта за преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ), свързани с полупроводниците, са обявени в Китай от 2015 г. насам, от които 44 на сто са в производството, според fDi Markets. За същото време САЩ привличат 45 такива проекта, следвани от Индия (37), Великобритания (36) и Тайван (29).
Заплашена ли е икономиката на САЩ?
Недостигът на полупроводници бавно, почти неусетно, успя да пропълзи в центъра на глобалния икономически фокус, засенчвайки дори опасенията около щетите, свързани с разпространението на коронавируса за много компании от различни сектори като потребителската електроника и автомобилостроенето.
Проблемът е нарушените доставки при чиповете може да окаже сериозно негативно влияние върху икономическия растеж и да предизвика моментно ускорение на инфлацията, предупреждават икономисти.
Различни фактори се преплетоха в едни и също време, довеждайки до дефицит на полупроводници, като нарастващото търсене, съчетано с проблемите при доставките, доведе до ситуация, при която поръчките на всякакви продукти, от автомобили, смартфони, телевизори и компютри, остават замразени за шест месеца напред и повече.
Тъй като чиповете стоят в основната на голяма част от икономическата активност в САЩ, задълбочаващите се проблеми с доставките вероятно ще имат своето отражение.
Според Goldman Sachs през по-голяма част от 2021 г. недостигът ще доведе до инфлационен импулс, който може да тласне нагоре цените на засегнатите стоки с 3%. Това би ускорило инфлацията с около 0,4 процентни пункта през останалата част от годината.
Въпреки че проблемът няма да доведе до драстично забавяне в ръста на икономиката, въздействието все още може да бъде достатъчно забележимо. Според Спенсър Хил от Goldman влиянието на недостига на чипове може да изтрие до 1% от икономическата активност, въпреки че е по-вероятно въздействието му да се ограничи до 0,5 на сто.
„Макар полупроводниците да представляват само 0,3% от производството в САЩ, те допринасят за 12% от БВП на страната“, споделя Хил, цитиран от CNBC.
Според него недостигът може да намали производството на автомобили в САЩ с 2% до 6% през тази година.
„Тъй като светът става по-взаимосвързан, по-автоматизиран и по-екологичен, всяка единица растеж при БВП ще има по-високо съдържание на полупроводници. Интегралните схеми се превръщат в ключов базов елемент за икономическата дейност“, пише икономистът от TS Lombard Рори Грийн.
Грийн нарича полупроводниците „новия петрол“ относно глобалното въздействие, което прекъсванията при доставките на чипове могат да причинят.
„Настоящият остър недостиг на полупроводници, който спира автомобилното производство в световен мащаб, подчертава скоростта и мащаба на започналите промени“, изтъква Грийн, добавяйки: „Чиповете винаги са били важна част за производството и потребителската електроника, но тяхното използване ще се разшири до транспорта и цифровите услуги“.
И все пак според Хил инфлационното въздействие вероятно няма да продължи дълго, тъй като предлагането ще се увеличава до края на тази година и през 2022 г.