Звеното на южнокорейската компания SK Innovation Co., което се занимава с материали и компоненти за батерии за електромобили, предупреди, че глобалният пазар на сепаратори от мокър тип, ключов компонент при електрическите превозни средства, ще се сблъска с недостиг на доставките през 2023 г. заради „неочаквано“ бързия растеж, съобщава Bloomberg.
SK IE Technology Co. заяви, че продажбите на сепаратори за електромобили са се увеличили с 490% през миналата година спрямо 2018 г. Компанията, част от третия по големина конгломерат в Южна Корея SK Group, очаква сепараторите да представляват около 80% от общите ѝ продажби през следващите три години от около 55% в момента.
„Проследяваме отблизо търсенето и предлагането и изглежда, че предлагането няма да отговоря на нарастващото търсене от 2023 г.“, заяви главният изпълнителен директор на SK IE Technology Ро Джае-сок пред журналисти в Сеул.
Сепараторите подобряват производителността и стабилността на литиево-йонните батерии. Мокрите сепаратори са по-тънки и по-здрави от сухите сепаратори и позволяват по-голям капацитет. Въпреки че литиево-йонните батерии се използват във всякакъв вид потребителска електроника - от лаптопи до мобилни телефони, основната им роля в електрическите превозни средства води до нарастващо търсене.
SK Innovation се превърна в основен доставчик в индустрията за електрически превозни средства. Сред компаниите, които произвеждат сепаратори от мокър тип за електромобили, като японските Asahi Kasei Corp. и Toray Industries Inc., SK разполага с най-големия пазарен дял за 2020 г. - 26,5%, според данни на SNE Research Inc. Концернът удвоява годишния си капацитет за производството на сепаратори до 2,73 милиарда квадратни метра през 2024 г. - еквивалентно на доставката на 1 милион електромобила годишно.
SK се включва относително късно към голямата група от доставчици за автомобилните производители и техните електромобили, възприемайки технологията само като част от своите усилия да диверсифицира приходите си. SK Innovation започна да разработва литиево-йонни батерии за хибридни електрически автомобили през 2005 г. и обособява SK IE Technology през април 2019 г.
SK IE Technology планира да излезе на борсата през май.
Въпреки че в краткосрочен план звеното очаква бизнесът със сепаратори да продължи да нараства, то ще започне разработката на материали за твърдотелни батерии – нов начин за производство, който според експертите може да засенчи популярните в момента литиево-йонни батерии.
Според ръководителя на SK IE Technology това вероятно ще се случи след 2030 г., когато бизнесът с твърдотелни батерии вече може да бъде реализиран търговски.
Засега SK не търси разширяване на своя производствен капацитет извън Китай, Европа и САЩ, добавя Ро Джае-сок. Според него компанията ще обмисли изграждането на съоръжение в Америка едва след 2024 г., тъй като в момента търсенето там е слабо в сравнение с Китай и Европа, а инвестиционните и оперативните разходи са по-големи.
Миналия месец компанията заяви, че инвестира 1,1 трлн. вона (987 млн. долара) за изграждане на нови фабрики в Полша, за да отговори на нарастващото търсене на фона на възхода на електромобилите в Европа.