Стартъпите за въздушни таксита възнамеряват да революционизират авиацията. Основната им концепция не е нова. Още по време на Втората световна война се работи по вертикални излитания, а развитието на технологията продължава през 50-те и 60-те години. Но в крайна сметка това бяха предимно прототипи. Присъдата: те са твърде скъпи, твърде неефективни.
Но днес стартиращите компании показват сериозни амбиции. За разлика от самолетите, които се вдигат във въздуха чрез ускорение, при вертикалното излитане двигателите трябва да повдигнат във въздуха цялото тегло на въздухоплавателното средство срещу силата на гравитацията. За това е необходима много енергия и тя трябва да се доставя по електрически начин. Но… батериите са тежки.
Тези проблеми са най-лесни за решаване, ако става дума само за трафик на кратки разстояния в големите градове. Такъв е случаят със стартъпа Volocopter от Карлсруе например. За такива градове според него са подходящи така наречените мултикоптери. Със своите широки и твърдо монтирани ротори те покриват значително по-голяма площ от тази на действителното летателно тяло. Това се счита за ефективен метод за чести излитания и кацания.
Пример за това е Oemichen No 2, който бе разработен през 1922 г.
Китайската компания Ehang също използва тази концепция за своето въздушно такси с пробег от 35 километра. Тук обаче роторите са разположени на нивото на пода на летателното превозно средство.
Задачата става значително по-трудна, ако искате да изминете големи разстояния до 300 километра, каквито са целите на други стартъпи - Lilium или Joby Aviation. Тук се нуждаете и от уменията на самолетите. Ето защо и двамата доставчици са инсталирали крила. И двете фирми използват идея, която вече е била използвана в следвоенния период: сгъваеми двигатели.
При Joby големите ротори са разположени широко над действителното превозно средство; те са сгънати хоризонтално. При Lilium роторите са по-малки и са монтирани в крилата. И тук те се накланят и сгъват според нуждите.
Модел на Lilium
Експерти като Джералд Уисъл от консултантската компания Airborne Consulting все още виждат големи предизвикателства при всички концепции. В допълнение към проблема с теглото той споменава пред германския Handelsblatt като чувствителни въпроси шумовото замърсяване в населените райони, пробега, но и икономическия смисъл.
„Празни полети, пилоти, поддръжка, експлоатация, батерии - всичко това струва много пари“, казва той. „Мисля, че цената за полет ще бъде някъде между цената на пътуване с такси и тази на полет с хеликоптер“. Също така не е достатъчно да се разработи самото въздушно такси. Има нужда от цялостна инфраструктура за излитане, кацане и полети. „Според мен все още се обръща твърде малко внимание върху това“.
Въпреки това Уисъл хвали ангажираността на младите предприемачи. „Въпреки целия скептицизъм съм сигурен, че темата ще набере скорост през следващите пет до десет години“, казва експертът. „Все още обаче днес е напълно неясно кои настоящи или бъдещи доставчици и концепции ще спечелят състезанието и в крайна сметка ще спечелят големите пари“.
Модел на китайската Ehang
Интелигентните транспортни системи са само един от аспектите на бъдещето на умните градове, което експертите ще разгледат във второто издание на организираната от Investor.bg конференция Knowledge City. Събитието събира на едно място всички участници в процеса, които ще дискутират как може да се подобри градската среда, какви инвестиции и иновации трябва да се направят, как да работят заедно институциите и бизнесът. Участниците във второто издание ще коментират и успешните примери от умни градове в Европа, възможностите за партньорства на бизнеса с институциите, екоиновации и енергийна ефективност и цялостните инвестиции в иновации за градската среда.
Във второто дигитално издание на Knowledge City участниците ще обсъдят подходите за изграждане на модерна градска среда, както и възможностите за партньорства между бизнеса и институциите. В студиото си на 22 март Knowledge City ще представи на аудиторията и специално интервю с Мохамед Ридуани, кмет на белгийския град Льовен, който през 2020 година е обявен за Европейска столица на иновациите.
В разговора ще се включи и Весна Балтина, заместник-кмет „Стратегическо развитие и екология, дигитализация и адаптация към промените на климата“ в община Бургас, която ще разкрие по какви нови проекти работи градът, печелил няколко пъти приза „Най-добър град за живеене“.
На въпроса къде се намира България по отношение на умните градове ще отговори изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България Силвия Георгиева. Във второто дигитално издание на Knowledge city ще се включи и Герасим Славов, управляващ директор на Novatel.
Водещ на конференцията ще бъде Христо Николов - журналист и автор на специализираното предаване „ИмоТиТе“ по Bloomberg TV Bulgaria. Той има дългогодишен журналистически опит и от години следи и представя отблизо сферата на недвижимите имоти в страната и чужбина.
Дигиталното издание на Knowledge City 2021 може да проследите на 22 март, от 14:15 часа, на живо на новата стрийминг платформа за събития на Investor Media Group - Investor Media PRO, както и на www.investor.bg/live. Тази година конференцията на Investor.bg се организира в особено специален момент от развитието на сайта – през 2021 г. най-четеният икономически сайт в България празнува 20-ия си юбилей и отбелязва 20 години успех и постоянен растеж.
Knowledge City се провежда с подкрепата на Алтерко, A1, Риск Инженеринг, TollPass, Банка ДСК, Интерком Груп и Явор, Леново България.
Медийни партньори на събитието са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, Money.bg, Градът Медиа Груп, Kmeta.bg.
преди 3 години Тия хора са доста назад с материала.Ето им малко за домашно :https://flyroad.alle.bghttps://hytube.alle.bghttps://flycar.alle.bghttps://flytrain.alle.bghttps://drones.alle.bgИма и още. отговор Сигнализирай за неуместен коментар