Китайският гигант в областта на търсачките Baidu води преговори за набирането на средства за самостоятелна компания за чипове с изкуствен интелект, твърди източник на CNBC, запознат с въпроса.
Това е емблематичен ход за продължаващите усилия на най-големите китайски технологични компании да засили влиянието си в сектора за чипове. За Baidu това е и опит за диверсификация отвъд рекламата.
Търгуваните на Nasdaq акции на компанията повишиха стойността си с повече от 3,5% по време на следборсовата търговия. Във вторник те записаха 6,7% повишение на стойността.
Компанията за чипове на Baidu ще бъде дъщерна, a гигантът вероятно ще е мажоритарен акционер, допълва източникът. По думите му фирмите за рисков капитал GGV и IDG Capital участват в ранните преговори с идеята да инвестират в компанията за чипове на Baidu. И двете компании имат големи инвестиции в Китай.
Baidu е отказала да коментира въпроса пред CNBC. IDG Capital не е била на линия за коментар, а обажданията до офисите на GGV в Сингапур, Шанхай и Пекин са останали без отговор.
В момента Baidu има вътрешно звено за производство на чипове, което ѝ помогна да създаде своите полупроводници Kunlun, които са проектирани така, че да обработват големи обеми от данни за приложения с изкуствен интелект. Но отделна компания за чипове би могла да помогне на Baidu по-добре да комерсиализира технологията си, твърди източникът.
Бизнесът с полупроводници ще се цели към продажби на чипове на клиенти в различни индустрии, включително на автомобилни производители, които в момента се сблъскват с недостиг на компоненти.
Отделната компания ще се свърже и с други части от бизнеса на Baidu, като софтуера за автономни коли.
Диверсификация
Ходът на Baidu е част от опитите ѝ да диверсифицира своя огромен бизнес – усилие, което от септември насам доведе до набиране на средства от технологичния гигант за биотехнологична фирма, както и за отделна компания за електрически превозни средства.
В момента рекламата носи по-голямата част от приходите на Baidu, но други операции носят все по-голям процент от средствата. Свързаните с рекламата приходи, които компанията описва в отчета си като онлайн маркетингови услуги, представляваха около 80% от общите приходи на фирмата за 2018 г. Този дял се сви до 71% през третото тримесечие на 2020 г., за което са и последните официално обявени данни от Baidu.
Новият фокус върху чиповете излиза на преден план в момент, в който китайското правителство се опитва да стане по-независимо от други държави, когато става дума за критични технологии. Тази тенденция се засили значително по време на търговската война между Китай и Съединените щати.
Китайският интернет гигант Tencent, собственик на чат услугата WeChat, наскоро инвестира в стартъп за чипове с изкуствен интелект. През 2019 г. компанията за електронна търговия Alibaba пусна своя първи процесор с изкуствен интелект.