Инвеститорът активист Дан Льоб е изградил позиция в Intel Corp. и настоява компанията да проучи стратегически алтернативи, включително евентуално разделяне на производителя на чипове и продажбата на някои активи.
Фондът на Льоб Third Point LLC е „изградил значителен дял“ в Intel и планира да настоява за промени, включително потенциално номиниране на директори, заяви той във вторник в писмо до председателя на Intel Омар Ишрак. Льоб казва, че през последните пет години компанията драстично се е представяла по-зле от конкурентите си, включително като е загубила пазарна стойност за над 60 млрд. долара само през тази година, предава Bloomberg.
„Не можем да разберем как бордовете, които са били на власт при срива на Intel, биха могли да позволят на ръководството да отхвърли водещата пазарна позиция на компанията, като същевременно ги възнаграждава страхотно с екстравагантен компенсационен пакет“, казва Льоб в писмото, копие от което е получено от Bloomberg. „Заинтересованите страни вече няма да толерират подобни очевидни отказвания от задълженията“.
Intel заяви в изявление, че приветства приноса на всички инвеститори за създаването на стойност за акционерите и очаква с нетърпение да работи с Third Point по тази цел. Льоб също заяви, че очаква дискусиите да бъдат продуктивни, но си запазвал правото да номинира директори, ако усети „нежелание“ Бордът да отговори на притесненията му.
Intel е в разгара на най-тежката си криза от поне десетилетие. Базираната в Санта Клара компания е най-големият производител на чипове през по-голямата част от последните 30 години, като комбинира най-добрите дизайни с модерни производствени фабрики. Повечето други американски компании за чипове затварят или продават заводи и ангажират други фирми да произвеждат компонентите. Intel се противи на тази тенденция, аргументирайки се, че вършейки и двете – както дизайна, така и производството, подобрява всяка страна на дейността и създава по-добри чипове. Тази стратегия се поставя под въпрос сега, тъй като производствените възможности на компанията изостават от новия лидер в индустрията Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.
Фабриките на Intel се затрудняват да следят най-новия 7-нанометров производствен процес, докато TSMC вече премина към още по-усъвършенствана версия. Главният изпълнителен директор Боб Суон обмисля възлагането на част от производството на външни изпълнители и заяви, че ще вземе решение за това в началото на 2021 г. Това би било радикална промяна за компанията и дори самото предложение предизвика срив на цената на акциите по-рано тази година.
Льоб призова Intel да наеме инвестиционна банка за оценка на стратегическите алтернативи, включително дали трябва да остане интегриран производител на чипове и да проучи продажбата на „някои неуспешни придобивания“. Той каза, че има и други въпроси, които би искал да обсъди в частен разговор, и планира да си партнира с регулаторите, за да позволи на Third Point да продължи да купува акции в компанията и да се ангажира по-активно с нея.
Акциите поскъпнаха с повече от 5% до 49,50 долара в Ню Йорк, което даде на компанията пазарна стойност от около 200 млрд. долара.
„Може би писмото ще действа като тласък (за цените на акциите, б. ред.), но понастоящем компанията е ангажирана с точно този вид упражнения“, пише Стейси Расгон, анализатор от Sanford C. Bernstein, в бележка до клиентите. „Вече знаем, че Intel е в процес на обмисляне на алтернативи вследствие на производствените си проблеми (трябва да получим план през януари), въпреки че досега неотдавнашните публични коментари бяха по-скоро предположения, а не еволюционни „подходи“.
Льоб твърди в писмото, че Intel изостава от технологичния напредък на своите конкуренти и е изложен на допълнителен риск сега, когато много от клиентите му, включително Apple Inc., Microsoft Corp. и Amazon.com Inc., разработват свои собствени чипове. Той казва, че Intel трябва да измисли начин да обслужва своите конкуренти като клиенти, като Netflix Inc., която използва AWS на Amazon за облачни услуги, например.
„Трябва да можете да предложите нови независими решения, за да задържите тези клиенти, вместо да ги накарате да си отидат“, казва той.
Third Point настояваше за промени в някои от най-големите корпорации в света, включително Walt Disney Co., Sony Corp. и Campbell Soup Co.