Смартфоните от богатата на традиции марка Blackberry вероятно най-накрая ще изчезнат от пазара в края на август. Китайският производител TCL, който ги произвежда от 2016 г., ще спре да ги продава, когато срокът на лиценза изтече. Обслужването на клиенти на продадените вече устройства трябва да бъде продължено до 31 август 2022 г., съобщи TCL във вторник.
Така се очертава тихият край на една легенда. Устройствата на Blackberry бяха стандартно оборудване за банките и в консултантските разговори на ентусиазирани политици и журналисти в годините след края на хилядолетието. Те направиха популярна електронната поща и т. нар. месинджър. И тъй като много потребители вече не можеха да държат ръцете си далече от бутоните, телефоните дори бяха наречени „crackberry“.
Сривът на канадската компания Blackberry, някога пионер на пазара на смартфони с телефоните си с клавиатури, започна на 9-и януари 2007 г., когато съоснователят на Apple Стив Джобс излезе на сцената и изкара от джоба си първия iPhone. Мениджмънтът на Research in Motion (RIM), както се наричаше производителят на Blackberry по това време, се изказа доста снизходително. Това е просто един конкурент повече на един конкурентен пазар, каза тогава изпълнителният директор Пийт Балсили.
Мениджмънтът обаче направи огромна грешка. Мобилен телефон без клавиатура, със слаб живот на батерията и бавна връзка с данни - но с революционен потребителски интерфейс и лесен достъп до интернет: iPhone и многото смартфони с Android, които излязоха скоро след това на пазара, направиха така, че устройствата на Blackberry да изглеждат старомодни.
RIM не успя да навакса изоставането навреме. Няколко модела се провалиха пред потребителите и експертите по тестове. Blackberry Storm, например, първият модел с тъчскрийн, имаше механика, предразположена към грешки и често се сриваше, а първият таблет Playbook дойде без приложение за имейл и интернет връзка.
Едва през 2013 г. компанията представи Blackberry 10, модерна операционна система, която е оптимизирана за устройства със сензорни екрани. Твърде късно обаче, за да запали вече охладнялата любов на феновете на Blackberry - и ентусиазма на разработчиците, които пишеха приложения за iOS и Android и не искаха да ги адаптират за друга платформа.
Първо производителят на електроника загуби потребителите, а след това компаниите - там той продължаваше да се радва на търсене заради високия си стандарт на сигурност, докато най-накрая мениджърите и служителите поискаха и получиха шикозни устройства. И така Blackberry, заедно с Nokia, се превърна в пример за дисрупция (в случая терминът се употребява като разтърсване, пробив, бел.ред).
Компанията Blackberry оцеля. След като встъпи в длъжност в края на 2013 г., главният изпълнителен директор Джон Чен нареди нов курс на развитие и компанията вече продава софтуер, например за управление и обезопасяване на мобилни устройства и за свързване на автомобили. С продажби за над 900 млн. долара през финансовата 2019 г. обаче, Blackberry е бледа сянка на предишния си размер.
Мениджърът премахна губещото хардуерно подразделение. TCL придоби правата върху търговската марка и пусна първите устройства през 2017 година. Успехът обаче е скромен, в проучванията на пазарните изследователи за пазара на смартфони името се появява едва под „Други“. Сега партньорството отново приключва. Вместо това китайската компания планира да продава смартфони под свое име за първи път тази година.
Това означава, че смартфоните BlackBerry отново ще изчезнат от пазара, с изключение на някои страни като Индонезия, където местните производители все още ги изграждат по лиценз. Компанията може да подаде отново оферти за правата върху марката. С оглед на скромния успех обаче едва ли ще има нов лицензополучател. Ако не, тогава наистина трябва да кажем, макар и с лека нотка на тъга: сбогом, Blackberry!