Как се развива пазарът?
Покупката на Circ следва сделка на Bird на стойност около 25 милиона долара на Scoot Networks – компания за електрически скутери и велосипеди, която ѝ позволи да работи в Сан Франциско. (Bird освободи две дузини служители на Scoot миналия декември). Съвсем наскоро Bird представи Bird Two, електрически скутер за 1299 долара, проектиран с „водещи в индустрията“ батерии, Bird Cruiser, миниатюрен мотоциклет с подплатена седалка, който може да побере до двама пътници; и Scoot Moped, издание на Cruiser с марка Scoot. А по-рано компанията представи месечната програма за наемане на Bird, която срещу 25 долара месечна такса позволява на клиентите в избрани градове неограничени пътувания с личен скутер.
Клиентското преживяване при Bird е много подобно на това при конкурентите му Lime, Spin и Skip. Използвайки приложение, потребителите наемат скутер за 1 долар, плюс такса за минута от 15 до 20 цента в зависимост от града. След като пътуването приключи, скутерите се заключват, а екип от служители ги събира и презарежда, преди да се ползват отново. Половината приходи от всяко пътуване с Bird отиват за тези „зареждачи“.
Това е достатъчно прост бизнес модел и наистина стартъпът успя да разшири своята скутерна мрежа до над 120 града и над 10 милиона пътувания за двете години от създаването си. Но бизнес процесът не бе безупречен. Към ноември 2018 г. Bird е платила близо половин милион долара за глоби и съдебни такси и са били иззети стотици нейни скутери. А през март 2019 г. тя освободи между 4% до 5% от работната си сила като част от годишния си процес за преглед на резултатите.
В опит да засили печалбата Bird заяви, че през май ще предложи своя бизнес за споделяне на скутери на предприемачи извън САЩ и Европа. Франчайзи като Bird Canada купуват електрически скутери, предварително инсталирани с Bird Brain, персонализирано софтуерно решение, предназначено да опрости управлението на флота и персонала, заедно с продукти и технологии от Bird. Франчайзополучателите покриват свързаните с поддръжката разходи, но получават техническа поддръжка и съвети от оперативния екип на Bird, а в замяна Bird взима 20% от цената на всяко пътуване.
Както отбелязват The Verge и други публикации, ориентацията на Bird към децентрализиран модел се случва в момент, в който компанията се бори за постигане на рентабилност в един изпитващ криза отрасъл. Неотдавнашен анализ, публикуван от Quartz, разкрива, че електрическите скутери на Bird в Луисвил, Кентъки, извършват средно 70 пътувания за над 85 мили и имат живот от 23 дни. Ван дер Занден заяви по-рано, че електрическите скутери на Bird ще трябва да издържат най-малко шест месеца, за да може компанията да бъде на печалба.
Bird загуби близо 100 милиона долара през първото тримесечие на 2019 г., след като общите приходи се свиват до 15 милиона долара, показват данни на The Information. Това е спад спрямо приходи за 40 млн. долара през предходното тримесечие. През юли компанията заяви пред инвеститорите, че генерира средно 3,65 долара на возене и има 19% брутен марж. Тя потвърди, че е напът да намали разходите за скутер от 551 до 360 долара.
Bird има безброй конкуренти, но главният ѝ конкурент вероятно е Lime, който до момента е набрал финансиране за 765 млн. долара.
Базираната в Сан Франциско Spin беше купена от Ford за 100 млн. долара през миналата година. Междувременно Jump Bikes набра 10 млн. долара през миналия януари, преди да бъде придобита от Uber през април и да се разшири на пазара на електрически скутери. Подкрепяният от Y Combinator Skip набра 31 милиона долара, за да стартира дейност в Сан Диего, Остин, Вашингтон и Сан Франциско. Холандският стартъп Dott наскоро си осигури 23 милиона долара за своя парк от електрически скутери и велосипеди. Във Швеция Voi набра 50 млн. долара, за да разшири предлагането на своите електрически скутери в повече градове в Европа. А базираната в Пекин Ofo похарчи над 2,2 милиарда долара, за да разгърне флота си от велосипеди и скутери в над 250 града и 20 страни.
Това показва, че секторът на микромобилността - който включва споделени електрически скутери и велосипеди – се охлажда. Анализът на данни от Pitchbook доказва, че целият бранш е набрал 795 милиона долара от инвеститори през теущото тримесечие при седем сделки. Към септември 2019 г. сумата е била 1,3 милиарда долара при 33 сделки. На този фон през първите три тримесечия на 2018 г. при над 48 сделки са били набрани 4,8 милиарда долара. Сегашният тренд представлява намаление с около 73% по стойност и 31% по обем.
Намирайки се под силен натиск от страна на инвеститорите, Lime обяви по-рано този месец, че ще съкрати 100 служители и ще напусне 12 пазара с цел да стане печеливша през тази година.
Двуколесите превозни средства се отдават под наем чрез мобилно приложение и се проследяват с помощта на GPS, което позволява на пътниците да започват и завършват пътешествието си почти навсякъде. Няколко града, включително Париж, се опитаха да наложат по-голям ред чрез провеждане на търгове, които биха ограничили броя на компаниите, които оперират там, и налагат зони за неизползване в определени райони.
В София от средата на миналата година има три такива услуги. Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на Bird.