Доставките на смартфони на Apple Inc. за Китай са спаднали с около 20% през последното тримесечие на 2018 г., подчертайки мащаба на поражението, което търпи производителят на iPhone на най-голямата световна арена за мобилни устройства за сметка на местни конкуренти като Huawei Technologies Co.
Вътрешният пазар се е свил с 9,7% през тримесечието, но Apple отчита два пъти по-високо понижение от този темп, се казва в изявление на изследователската компания IDC. Забавянето на икономиката, удължаването на времето за подмяна на апарати и високата цена на iPhone са допринесли за лошото представяне на гиганта от САЩ. Корпорацията Xiaomi се справи още по-зле през последните месеци на миналата година, като доставките и са спаднали с близо 35%, оценяват консултантите.
Различни производители на смартфони - от Apple до Samsung Electronics Co., изпитват трудности на сложния глобален пазар след години на рязък ръст, тъй като липсата на иновации обезкуражава потребителите да заменят устройствата толкова често, колкото го правеха преди. Apple също така трябва да се справи с възхода на Huawei, който подкопава нейния дял от пазара, някога основен фактор за растежа ѝ. Най-големите търговци на електроника в страната намалиха цените на последните iPhone с цели 20% през последните месеци - необичаен ход, който илюстрира намаляващия ентусиазъм към джаджите на Apple, коментира Bloomberg.
През четвъртото тримесечие на 2018 г. Apple e продал около 11,8 милиона телефона на най-големия пазар за смартфони в света, с което заема четвърто място там с пазарен дял от 11,5%, съобщи компанията за пазарни анализи IDC.
На върха на класацията е доставчикът на смартфони и мрежово оборудване Huawei, който успява да разшири своето предимство, пояснява IDC.
Продажбите на китайската компания са се увеличили с 23,3% до 30 милиона смартфона, което дава на Huawei пазарен дял от 29%. Huawei понастоящем е под прицела на няколко западни правителства, които искат да държат компанията далеч от изграждането на мрежи от свръхбързите 5G поради проблеми със сигурността. Huawei отхвърля твърденията.
На второ и трето място в класацията на IDC за Китай са местните марки Oppo и Vivo, всяка от които притежава почти една пета от пазара. Xiaomi затваря Топ 5 с десет процента пазарен дял.
Така Apple е единственият от петте големи доставчици на смартфони на гигантския пазар, който не е от Китай. Всички други марки заедно съставляват малко над една десета от пазара. Като цяло продажбите на смартфони в Китай са спаднали през последното тримесечие на 2018 г. с 9,7% до 103 млн. устройства на годишна база.
Продажбите на iPhone са пострадали от високата цена на устройствата в сравнение с вътрешната конкуренция, съобщи IDC. Групата цитира срива в Китай като причина за това, че компанията от Купертино не успя да отговори на прогнозите си през важното коледно тримесечие. В същото време анализаторската компания пояснява, че общата потребителска база в страната се е повишила като цяло. Този факт всъщност говори за засилен интерес на китайците към използвани iPhone.
В момента индустрията разчита на иновации като сгъваеми екрани, 3D камери и готови за 5G стандарта телефони, за да съживи пазара. Аргументът е, че потребителите ще посегнат към тях, след като се запознаят от първа ръка с телефони, които могат да доставят 10 пъти по-бързо данни от днешните устройства.
Лей Дзюн, съоснователят милиардер на Xiaomi, е сред онези, които очакват появата на 5G да стимулира търсенето. Но IDC твърди, че блестящите бързи телефони няма да станат стандарт до 2020 г., тъй като разгръщането на 5G мрежите едва започва.
„Местната пазарна среда на смартфоните през 2019 г. не изглежда много оптимистично", заявява в доклада старши анализаторът на IDC Ван Си. „5G телефоните ще продължат да представляват само малка част от целия пазар. Ние трябва да извървим дълъг път, преди те да станат мейнстрийм”, поясняват от IDC.