Директорът по развойната дейност за автомобили на американския технологичен концерн Apple Стив Задески напуска компанията, пише Wall Street Journal. Причините за решението били лични и не били свързани с постиженията на Задески в Apple, добавя вестникът, като се позовава на запознати със случващото се в производителя на iPhone източници.
Задески, който от две години е начело на проекта за автомобили, преди това работеше в поделенията за iPod и за iPhone. Apple отказва коментар по темата.
Базираната в Купертино компания никога не призна, че работи над електрически автомобил. Но тя назначи десетки автомобилни специалисти, част от които привлече от Ford или Mercedes-Benz. Директорът на Apple Тим Кук е посетил според различни източници през 2014 г. централата на BMW и нейния завод в Лайпциг, където се произвежда електрическия модел i3.
Инженер във Ford Motor Co. преди да се присъедини към Apple през 1999 г., Задески бе отговорен за разширяване на екипа от автомобилни специалисти. Според WSJ през септември в него вече са работили над 600 служители.
По-рано през миналата година Wall Street съобщи, че няколкостотин служители на компанията работят в тайна лаборатория в Калифорния над проект за умна кола. Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук е одобрил проекта с кодово име "Titan" преди почти една година, пише вестникът, позовавайки се на информирани източници.
За основателя и главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск е „обществена тайна“, че Apple работи над електрически автомобил, за да навакса изоставането от Tesla в тази сфера. Въпреки че производителят на iPhone никога досега не е обявил официално, че работи над подобен проект, това според Мъск е трудно да се скрие, „ако назначаваш над 1000 инженери с тази цел“.
Въпреки това пред BBC Мъск не показва загриженост от евентуалната силна конкуренция. Той смята, че навлизането на пазара на подобен голям конкурент ще го увеличи. Иначе Tesla продължава да следва целта да прави възможно най-добрите електрически автомобили и да помага на други производители по отношение на електромобилността. Освен това мениджърът предвижда, че в бъдеще хората ще шофират само като хоби, а не защото ще трябва да го правят. А неавтономно движещи се автомобили ще станат архаизъм.
Успехът на Tesla при създаването на старт-ъп за електрически автомобили показа, че традиционните бариери за навлизане в автомобилната индустрия не са толкова трудни за преодоляване, както първоначално смятат мнозина, цитира Bloomberg специалист, който е помолил да не бъде идентифициран. В същото време производителите на автомобили се стремят да подобрят в технически аспект колите - нещо, което и Силициевата долина се стреми да постигне. Например Google Inc. инвестира в развитието на автономни превозни средства от 2010 г. насам.
Въпреки всичко обаче Apple може да реши да се откаже от усилията си за производство на автомобил или да забави проекта, ако мениджърите не са доволни от напредъка. Това се е случвало и преди с други тайни проекти на компанията.