Желанието на американския технологичен концерн Apple да разшири присъствието си в Индия не е ново, но според материал в местния India Times компанията е предприела важни стъпки в осъществяването на тази цел. Според медията производителят на iPhone възнамерява да открие свои брандирани магазини в страната, като вече е подал съответните молби към властите.
Apple e подала молбата си към Отдела за индустриалната политика и развитие, или DIPP, който е потвърдил, че е получил документа. „Току-що получихме предложение от Apple. Ние ще то разгледаме", е заявил секретарят на DIPP Амитаб Кант.
Американската компания не предоставя специфични детайли от предложението, като само посочва, че желае да разработва и оперира магазини със своята собствена марка в страната и да продава продукти онлайн. Не е ясно колко голяма ще е инвестицията на Apple, въпреки че в миналото концернът изразяваше изключителен интерес към страната, позовавайки се на значителен ръст на продажбите си там.
В последните месеци индийското правителство облекчава изискванията за инвестициите на чуждестранни компании, като прави по-лесно за компания като Apple да установи присъствие. В миналото Индия задължаваше всяко дружество, което иска да осъществява търговия на дребно, да изпълнява определен дял от производството си в страната.
През последните няколко месеца Apple задълбочи отношенията си с Индия. Главният изпълнителен директор Тим Кук се срещна с индийския премиер Нарендра Моди през септември, за да обсъди възможността Apple да увеличи присъствието си в страната. Apple също така е подписала договор с веригата за продажба на дребно на потребителска електроника Croma, според който Croma може да изгражда търговски площи на Apple в шест от своите магазини.
През миналата година приходите на Apple от Индия минаха границата от 1 млрд. долара благодарение на старта на агресивна програма за търговско присъствие. Apple заяви наскоро, че растежът ѝ в Индия изпреварва този в Китай.
Apple обаче все повече засилва присъствието си в страната, като се опитва да се справи с двете основни предизвикателства пред себе си: по-високите цени и наличността в малките магазини.
По-рано през 2015 г. бе съобщено, че Foxconn – тайванският производител, който сглобява iPhone телефоните за Apple, е в разговори за стартиране на производство на смартфони в Индия.
Ходът, вероятно предизвикан от повишаващите се цени на труда в Китай, където в момента Foxconn оперира, може да успее да свали цените на устройството в Индия. По-ниски цени от своя страна биха помогнали на Appleда стане по-конкурентоспособен на ценово чувствителен пазар като Индия. В момента цената на iPhone телефона е около пет пъти по-висока от тази на останалите смартфони.
Съществува и т. нар. явление „институционализиран пазарлък“, при който Apple често започва да продава устройствата си на по-високи цени в страни като Индия. В същото време доставя ограничен брой продукти, което силно повишава търсенето. След няколко месеца компанията намалява цената на продукта. За да направи iPhone по-достъпен за индийските потребители, в миналото Apple предоставяше и финансови схеми за закупуването му.
В същото време Apple изглежда се опитва да увеличи наличността на устройствата си из цялата страна. Компанията постоянно увеличава броя на местните дистрибутори, за да наложи присъствието на iPhone в „местните магазини за мобилни телефони“.
Въпреки че Apple предпочита да продава чрез национални вериги или собствени магазини в повечето страни, значителна част от продажбите на мобилни телефони в Индия се случва в малки магазини.
Според анализаторите все още е изключително трудно за Apple да стане лидер на такъв ценово чувствителен пазар като Индия. Полаганите в момента усилия обаче със сигурност ще помогнат за частичния растеж на компанията, което ще доведе до по-дълбоко проникване и по-висок пазарен дял.