Едва ли много от нас познават човек, който да има BlackBerry. Ако новият телефон Priv на BlackBerry се бе появил пет години по-рано, нещата можеше да са различни. Милионите потребители, които харесват по принцип устройствата на канадския концерн заради наличието на физическа клавиатура и по-добрия живот на батерията, но се оплакват от липсата на добра екосистема, нямаше да бъдат безвъзвратно загубени.
Вместо това в момента историята на BlackBerry звучи като трагедия на Шекспир. Някогашният лидер на пазара на смартфони сега има пазарен дял от под 1% по данни на IDC, пише Wall Street Journal.
Но може би, само може би, не е съвсем късно за BlackBerry.
Priv, чиято продажба започва днес на западни пазари и онлайн на BlackBerry.com, не е погрешно преценен във времето дебют. Докато Samsung, LG и други титани с мобилната операционна система Android се фокусират над създаването на все по-тънки, бързи и добре правещи снимки телефони, физическата клавиатура на Priv, дългият живот на батерията и фокусът над опазването на личните данни, е доста далеч от тези приоритети.
Часове преди старта на продажбите стана ясно, че Blackberry възнамерява да предоставя месечни актуализации по отношение на сигурността на своя Priv. В постинг в корпоративния блог главния директор по сигурността Дейвид Клайдермахер заявява, че е „от решаващо значение“ дупките в Android да се запушват в нормален времеви период. В особено критични случаи актуализациите трябва да се предоставят и по-често и независимо от оператора, казва Клайдермахер.
Обикновено Google информира всички производители на устройства, които работят с Android, в свой месечен бюлетин за сигурността за новоразкрити слабости в своята операционна система. За да се предостави достатъчно време на производителите да разработят актуализация на защитата, концернът обявява публично проблемните области с около месец закъснение.
При нужда Google предоставя всеки месец „пачове“ за своите устройства Nexus. Samsung и LG също въведоха наскоро месечен цикъл на актуализации, но той е ограничен до няколко водещи модела.
В началото на октомври пък HTC нарече месечните актуализации на сигурността „мираж и нереалистично желание“. Според компанията възможна пречка за това са самите оператори, защото обикновено те решават кога наистина да разпределят получените от Google и напаснати към самите производители актуализации.
Точно на това залага и Blackberry със своите „Hotfixes“ за критични грешки, които се разпространяват без участието на оператори.
Като цяло Blackberry ще снабдява всички телефони Priv, които са купени през онлайн магазина, с наличните актуализации в момента, в който са готови. Устройства, които са купени чрез оператор, ще получат актуализациите, след като бъдат проверени от него.
Канадската компания представи редица нови смартфони през двете години, откакто Джон Чен стана неин главен изпълнителен директор, но нито един от тях не успя да спре спада на продажбите на хардуер на BlackBerry. Чен многократно е заявявал, че фирмата ще излезе от бизнеса с устройства, ако не започне да генерира печалба от него.
Мениджърът заяви, че целта е да продава 5 млн. устройства Priv на година. За сравнение - Apple продаде 48 млн. броя iPhone през последното тримесечие. И докато наистина Blackberry не може да се мери с Apple и Samsung, 5 млн. на годишна база са доста добро постижение, като се има предвид, че BlackBerry е продала 800 хил. смартфона в тримесечието, което приключи на 29 август. Това е най-слабият ѝ резултат поне от 2007 г. насам.
Цената на акциите на компанията се срина с 32% през тази година. Priv се продава на дребно на цена от 699 долара и е насочен към един “много, много конкурентен пазар” на висок клас телефони с Android. Новото устройство на BlackBerry е последният опит на компанията да открие телефон, който може да стабилизира продажбите ѝ, докато фирмата се насочва към целта си, свързана с приходите от софтуер.