На българския пазар се предлагат рециклирани телекомуникационни устройства, за които търговци не уведомяват по ясен и разбираем начин клиентите си, че не са нови. За това предупреждава в съобщение Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Производителите залепват върху опаковката стикер с надпис "RFB" и "PRE-OWNED", а търговците у нас поставят върху етикетите на устройствата в магазините и на сайтовете си надпис на кирилица "рефърбиш", обясняват от КЗП.
Въпреки че в повечето случаи думите са разпознаваеми, Законът за защита на потребителите задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език, посочват от комисията.
Ето защо на потребителя трябва да му бъде разяснено значението на тези данни в контекста на търговската сделка, тъй като за хора с недобро владеене на английски език или на техническата терминология информацията остава неясна и неразбираема.
Потребителите трябва да имат предвид, че продуктите в категориите "REFURBISHED" и "PRE-OWNED" не са нови и обикновено са пускани на по-ниска цена от нормалната като ремаркетирани или обновени, напомнят от ведомството.
Експертите на комисията съветват, тъй като неупотребяваните и обновените устройства от един и същ вид и модел не се различават на външен вид, винаги да се изисква информация от консултантите дали продуктът е нов или рециклиран. Според предписанията на КЗП потребителите е добре да се интересуват от т.нар. екстри на устройствата като дисплей, възможности за мобилен достъп до информация и възможности за работа с мултимедийни приложения, както и да изискват инструкции за употреба на български език.