През 2006 г. Nokia реши да отдели своя бизнес с мобилно мрежово оборудване в джойнт венчър с този на Siemens. През същата година френският производител на оборудване Alcatel и американският му партньор Lucent (бившият отдел за оборудване на AT&T), и двете все още ближещи раните си от телекомуникационния бум и провала му в края на хилядолетиято, обединениха сили, припомня в свой анализ Bloomberg.
За Nokia частичното (а може би и в крайна сметка напълно) измъкване от проблемния бизнес с инфраструктурата изглеждаше като умен и неизбежен ход. В края на краищата компанията остана доминиращият играч на пазара на мобилни телефони (тоест на телефоните) и нещата вървяха доста добре там. Продажбите на основното поделение на Nokia се повишиха с 30% през 2006 г., като то отне два пункта от пазарния дял от конкурентите Motorola и Samsung.
През 2006 г. Nokia властваше на пазара на мобилни телефони. Източник: Gartner / Bloomberg
Дотук добре. Цената на акциите на Nokia се повиши с около 70% през 2007 г. През юни същата година обаче Apple започна продажбата на своите iPhone. И съвсем скоро светът започна да се променя. Бизнесът на Nokia обаче не се промени.
Делът от пазара на телефони на Nokia. Източник: Gartner / Bloomberg
Пазарният дял от 9,9% през 2014 г. поставя този бизнес, сега собственост на Microsoft, на трето място в света. Но тези данни са измамно високи - повечето от тези продажби са на най-ниския клас телефони. Когато се вгледате в пазара на смартфони, където сега се правят големите пари, бившата Nokia дори не достига до топ пет.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.