Apple и китайската компания Xiaomi, която често е описвана като “Apple от Китай“, се радват на най-добрите си времена. За конкурентите им обаче нещата не стоят точно така, пише Wall Street Journal.
През декември Xiaomi стана най-високо оценения старт-ъп в света – за 46 млрд. долара. А миналата седмица резултатите на Apple надминаха очакванията на всички, подсказвайки че Тим Кук държи здраво кормилото и успява да донесе на компанията нови успехи.
Данните не включваха само най-важния от всички фактори. Успехите на Xiaomi и Apple отразяват нарастващото неравенство в доходите в света. Тенденцията засяга всеки производител на телефони, различен от Apple, Xiaomi и шепа други компании в ниския сегмент на пазара и предполага по-малкото търсене на смартфони в средния ценови диапазон.
Докато компонентите за смартфони стават все по-евтини, устройствата на Xiaomi, Coolpad Group, Vivo и безброй други китайски производители се радват на намаление в цената, така че устройствата им са „достатъчно добри“ за повечето потребители.
Xiaomi е добре запозната с тази игра, а нейните продажби, извършвани единствено онлайн, както и тесният кръг от продукти, ѝ позволяват да продава телефоните си на изключително ниски цени, твърди Ник Спенсър, анализатор на ABI Research. Освен това Xiaomi е изградила голяма общност от потребители, която служи като силен маркетингов двигател.
През последното тримесечие печалбата на мобилното подразделение на Samsung Electronics отчете спад с 62% спрямо година по-рано, подсказвайки, че южнокорейската компания ще трябва да започне да продава по-евтини телефони, следвайки стъпките на Xiaomi. Междувременно китайският мобилен гигант Huawei Technologies поема в точно обратната посока – готви се да навлезе в сегмента на високия клас телефони.
Но тези тенденции не обясняват случващото се с Apple, която направи невъзможното през последното тримесечие, продавайки повече телефони на по-висока цена, отколкото през предходните тримесечия. Истината е, че само един тип продукт може да направи това – луксозният.
Чрез поддържането на собствена серия от услуги, с огромен избор от мобилни приложения, които често показват по-добра пазарна реализация, отколкото тези за Android, Apple успява да се разграничи достатъчно от телефоните с Android и то по начин, по който успява да таксува потребителите си средно 2-3 пъти повече, отколкото те биха платили за подобно устройство с Android.
В Китай Apple се е превърнала в луксозна марка, чиито продукти най-често са давани като подарък, редом със стоки с марки като Louis Vuitton, Gucci и Chanel, сочи проучване на Hurun Report, обхващащо пазара на луксозни стоки в Китай.
Самите производители реагират веднага на отстъплението на средната класа в Северна и Южна Америка. Компаниите правят това като се насочват от високия към ниския клас стоки на съответните пазари. Същото нещо се случва и с телефоните.