Да получаваш половината приходи само от един клиент е твърде рисковано, но е голямо предимство, когато този клиент, а именно Apple, е единственият играч в индустрията, който отчита постоянен растеж на слабия пазар на компютри и потребителска електроника. Въпреки това тези резултати не помагат на Foxconn да постигне целите си, пише Bloomberg.
Преди четири години председателят на Foxconn Тери Гоу изненада мнозина, когато обяви, че намалява наполовина целта на компанията за нейния ръст на продажбите. Сега дори 15% изглеждат непостижими.
Приходите на Hon Hai, най-големият член на Foxconn Technology Group, нарастват с 5,8% от октомври 2013 г. до октомври тази година. През юни Гоу обеща, че растежът ще е най-малко 10 на сто и запази поставената цел за 15%.
Някога единственият производител на iPhone и iPad, Hon Hai сега е изправена пред забавяне на пазара на смартфони и алтернативните компании, работещи за Apple. Поръчките за изработката на евтини телефони като тези на Xiaomi и Huawei няма да помогнат на Hon Hai особено в постигането на таргета ѝ от 15 на сто, защото цените им са значително по-ниски и носят по-малко приходи от устройство.
Анализаторите гледат на Foxconn като на огледало на цялата технологична индустрия, особено на пазара на смартфони. Разбира се, той се разраства, но темпото му на растеж намалява и цените на най-продаваните устройства спадат все повече. Същевременно новите доставчици като Pegatron и Quanta взимат все по-голям дял от пая на Apple.
Мантрата на Гоу за 30-те процента годишен растеж беше изпълнена малко или много. За повече от десетилетие компанията си спечели увеличаващ се дял от разрастващия се пазар за производство на настолни компютри, лаптопи, игрови конзоли и компютърни сървъри. Тя не успя да изпълни целта от 30% само четири пъти в периода 1995-2010 г. и го надмина осем пъти.
През септември 2010 г. Гоу заяви пред Bloomberg Businessweek,че ще намали целта до 15%, тъй като компанията става прекалено голяма. Новината доведе до паника мнозина, а цената на акциите на Hon Hai спадна с 37% през последвалите 11 месеца, преди да се увеличи отново в навечерието на пускането на пазара на новия iPhone.
Това възстановяване е устойчиво, защото успехът на Apple се отразява и на Hon Hai, която получи около 65 млрд. долара, или 51% от общите си приходи, от най-големия си клиент през миналата година. Година по-рано този процент беше 48. В годишния доклад на Hon Hai не се посочва кой точно е клиентът, но всъщност това не е тайна.
„Моля, бъдете търпеливи, не бързайте“, заяви Гоу на инвеститорите в Hon Hai по време на годишната им среща през юни. През 2014 г. продажбите и нетната печалба на компанията нарастват и Гоу планира да запази целта за ръст от 15% на продажбите.
За съжаление на Foxconn нейният монопол върху поръчките на Apple вече е в миналото. Pegatron има повече договори за производството на iPhone и iPad. Още няколко тайвански компании ще се присъединят към списъка с доставчиците през следващата година.
Анализаторът Кърк Янг посочва, че вземането на по-голям дял от поръчките на Apple от страна на Pegatron е неизбежно и ще продължи да забавя поръчките на Hon Hai. Очакванията на анализаторите, анкетирани от Bloomberg, сочат до 4,7% увеличение на продажбите през тази година и 9% през следващата.
"Без нови двигатели на растежа можем да очакваме ниски едноцифрени темпове на растеж на продажбите през следващите 2-3 години“, допълва Ян.
Едноцифреният растеж обаче е далеч под желаните 15%.