На щанда на британския производител на прахосмукачки Dyson на IFA 2014 шефът на компанията Макс Конце представя уред от 2001 г. Това е обемно устройство, което със своя жълт цвят изглежда като играчка.
В серийно производство този уред не се появява никога. Той не е функционирал и не е чистил така добре, както си е представяла компанията. Едно десетилетие по-късно концернът действително пуска такъв уред на пазара.
Представеният в Берлин Dyson 360 Eye е много по-малък от предшественика си и неволно се питаме как толкова малка джаджа може да изсмуче боклуците в хола ни. Но пък Dyson нямаше да е Dayson, ако мениджърите ѝ не се появяваха на сцената с така приповдигнатото самочувствие - „това устройство има много по-голяма смукателна сила от всяка една прахосмукачка-робот“. А и проверихме всичко внимателно, пояснява Конце.
Британците, начело на които застана немецът Конце, често са наричани „Apple на домакинската техника“. И това сравнение не е твърде преувеличено.
Dyson се счита за компания, която е готова години наред да работи над даден продукт, за да стане той перфектен. Зад компанията седи основателят ѝ Джеймс Дайсън, в чийто живот откриваме прилики с този на Стив Джобс. Той е считан за перфекционист. А своя първи робот прахосмукачка е разработил не в гараж, но в подобни условия – в градинска къщичка.
Най-изненадващото е, че Дайсън постига успех с продукт, който се произвежда от големите конкуренти от стотина години. Технологията за прахосмукачките съществува от 1901 г. В почти непроменена форма. Dyson обаче има претенцията, че е революционизирала тази технология. Нейните уреди работят без торбичка и с въздушни вихъри. А че функционира, показва и фактът, че междувременно и конкурентите се ориентират към тази технология.
Въпреки че бизнесът с прахосмукачките е основен за компанията, тя вече търси и други опори. Като например сешоарът Airnblade, който може да бъде намерен по заведения на магистралите, и който суши влажните ръце със студен въздух два пъти по-бързо, отколкото конкурентни продукти с топъл.
С новия модел прахосмукачка Dyson остава верен на основния си бизнес, но Dyson 360 Eye е по-скоро компютър. Прахосмукачката може да се похвали с мощен дигитален мотор V2, който се нарича Radial Root Cyclone. За разлика от всички прахосмукачки роботи на пазара, моделът на Dyson има пълна всмукателна мощ, комбинирана с въртящи се четки от въглеродни нишки и от найлон. 360 Eye може да работи половин час с едно зареждане и, благодарение на 360-градусовата си панорамна камера, прави пълно заснемане на стаята с цел да се ориентира по-добре. Това ѝ позволява да почисти с по-кратка, но умна траектория.
Компанията влага доста пари в своята развойна дейност. Сега започва първият етап в разширяването ѝ на обща стойност 310 млн. евро. Новата лаборатория ще започне дейност през пролетта на 2016 г. Разширяването ще даде възможност на Dyson да задълбочи сътрудничеството си с университетите в страната и да създаде нови 3000 работни места.
Dyson иска да влага по над 5 млн. евро на година в подсигуряване на своите патенти. „Ние сме амбицирани. Ние търсим 3000 инженери, които да попълват портфолиото ни, но сега имаме нужда и от 400 от най-умните глави на Великобритания. Нашите идеи не може да чакат“, казва Конце.
Всичко по-интересно от изложението научавате от специалния пратеник на Investor.bg в Берлин Бойчо Попов благодарение на Vivacom.
преди 10 години Брей... тия Dayson (?!?) били като Apple! Голяма хвалба, голямо нещо, ама сте изписали грешно името на фирмата. Разликата между Dyson и Dayson е точно толкова, колкото и между Adidas и Adibas, Sony и Soni и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар