Facebook е на път да осъществи второто си голямо придобиване тази година, като купува за 2 милиарда долара Oculus VR - основан преди 20 месеца производител на очила за виртуална реалност, съобщи социалната мрежа във вторник.
Най-новата сделка, както и придобиването за 19 млрд. долара на услугата за кратки съобщения Whatsapp през февруари, свидетелстват за амбицията на Facebook да свърже хората помежду си с всякакви устройства и форми за комуникация, пише Wall Street Journal.
Facebook ще плати придобиването с 400 млн. долара в брой и 23,1 млн. акции. На база на курса на акциите във вторник от 64,89 долара за брой пакетът с акции има стойност от около 1,5 млрд. долара. Двете компании очакват приключване на сделката през второто фискално тримесечие на годината.
Придобиването показва ясно колко силно големите технологични компании се борят за поглъщането на многообещаващи стартиращи фирми, дори ако тези стартиращи фирми - като Oculus или Whatsapp, едва ли могат да се похвалят с продажби.
Очилата на Oculus, които компанията нарича „Rift", са устройство за видеоигри. Сделката се счита за неочакван ход на Facebook, защото малката стартираща компания Oculus, която все още не е доставила продукт за широката публика, работи в една технологична ниша, насочена основно към най-запалените геймъри.
Същевременно обаче основателят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг заяви, че сделката отразява схващането му, че виртуалната реалност може да бъде следващата голяма компютърна платформа след мобилната. „След игрите ние ще направим Oculus платформа за много други изживявания“, заяви той. „Представете си възможността да присъствате на съдебен процес, докато играете или да учите в училище или дори да се консултирате с личния с лекар, като за целта единствено трябва да носите своите Oculus очила", каза още Зукърбърг.
С тази придобивка Facebook се нарежда сред многото компании от Силициевата долина, инвестиращи в т.нар. носим хардуер, който променя представата за това как хората в бъдеще ще си служат с информацията и други форми на съдържание. Google предприе различен подход с Google Glass - високотехнологични очила, с които хората виждат карти, съобщения и други данни на стъклата пред лицето си.
Дали и потребителите виждат нещата по този начин, е друг въпрос. Засега те игнорираха до голяма степен сложните устройства за главата, които обещават по-добър ъгъл на гледане за видеоигри или триизмерна телевизия.
Технологиите, които представят виртуална реалност, отдавна са критикувани, че могат да замаят потребителите и да предизвика гадене. Самата Oculus заявява, че се стреми да отговори на тези предизвикателства.
Според Брайън Блау, анализатор в Gartner, който е работил в продължение на много години в индустрията и дори е участвал в разработването на някои от тези устройства за виртуална реалност, на Oculus вероятно ще й трябват няколко години, за да произведе „наистина завладяващ" продукт в областта на виртуалната реалност.
Блау счита и изказването на Зукърбърг, че Oculus може да стане „най-социалната платформа на всички времена“, за съмнително. С подобни изречения браншът на виртуалната реалност се е рекламирал още от самото си начало, „но досега нищо от това не е реалност", казва той.
През 2012 г. един младеж с технически умения на име Палмър Лъки, днес на 21 години, основава в Калифорния компанията Oculus. Чрез масово приканване в Kickstarter (революционна онлайн платформа за финансиране на творчески проекти в различни сфери, б. ред.) Лъки събира повече от 2,4 милиона долара, за да развие първия софтуерен продукт на Oculus.
Но за разлика от Whatsapp, който разполага с 450 млн. потребители, Oculus все още не е представил нито един достъпен за клиентите си продукт. А и това не е всичко - групата все още не е заявила кога се очаква нейно устройство да излезе на пазара. Компанията в момента продава свои прототипи на виртуални очила за 350 долара, но само на разработчици.
Сделката се е осъществила "много бързо" след изненадващо посещение на Зукърбърг в офиса на малката компания, казва Набийл Хаят, партньор в Spark Capital, инвеститор в Oculus. Хаят казва, че Facebook ще позволи на компанията вероятно да работи самостоятелно, каквато практика Facebook започна с придобитото преди това приложение за снимки Instagram и както възнамерява да прави и с Whatsapp.
Oculus е събрал повече от 90 милиона долара от компании за рисков капитал като Spark Capital, Matrix Partners, Andreessen Horowitz, Founders Fund и Formation 8. Последната капиталова инжекция се състоя през декември, когато интернет пионерът Марк Андрийсен се присъединява към борда на директорите на стартиращата фирма.
Oculus не е единствената компания, която разработва технологии за представяне на виртуална реалност. Японският гигант Sony наскоро представи свои високотехнологични безжични очила, наречени "Project Morpheus", които могат да бъдат свързани към игровата конзола Playstation 4.