През 2013 г. производителите на класически компютри са преживели най-тежката си година досега. Пазарът е отчел спад от десет процента, както показват изчисления на компаниите за проучване на пазара Gartner и IDC. По този начин пазарът се върна до нивото от 2009 година. Според Gartner са били продадени малко под 316 млн. преносими и настолни компютри, а IDC ги изчислява на 314,5 млн.
На някои пазари, като САЩ, най-ниската точка изглежда наистина вече е премината, заяви анализаторът на Gartner Микако Китагава. Но в най-бързо развиващите се нововъзникващи пазари, сред които са Китай и Индия, поведението на хората коренно се променя: „Първото интернет устройството там обикновено е смартфон, а първото компютърно устройство – таблет".
Китайският производител Lenovo е номер едно през 2013 г. и според двамата изследователи на пазара, с малка преднина пред дългогодишния лидер в индустрията Hewlett - Packard. Gartner изчислява пазарния дял на китайците на 16,9%, докато HP държи 16,2%. Според IDC китайският производител има 17,1 на сто, а 16,6% са за американците. Докато американската компания загуби около една десета от продажбите си, продажбите на Lenovo нарастват с две на сто. А тенденцията е положителна за китайския претендент: През четвъртото тримесечие на годината пропастта се е разширила.
Продажби на PC в световен мащаб за 2013 г. (броя) според Gartner | |||||
---|---|---|---|---|---|
Производител | 2013 Доставки | 2013 Пазарен дял (%) | 2012 Доставки | 2012 Пазарен дял (%) | 2013-2012 Ръст (%) |
Lenovo | 53,272,522 | 16,9 | 52,187,653 | 14,9 | 2,1 |
HP | 51,252,229 | 16,2 | 56,505,757 | 16,1 | -9.3 |
Dell | 36,788,285 | 11,6 | 37,611,247 | 10,7 | -2.2 |
Acer Group | 25,689,496 | 8,1 | 35,745,401 | 10,2 | -28.1 |
Asus | 20,030,837 | 6,3 | 24,339,951 | 6,09 | -17.7 |
Други | 128,934,147 | 40,8 | 144,669,689 | 41.2 | -10.9 |
Общо | 315,967,516 | 100.0 | 351,059,698 | 100.0 | -10.0 |
В САЩ според IDC са били продадени 17,1 милиона персонални компютри през четвъртото тримесечие на 2013 г., което представлява спад от 1,6% спрямо същия период на миналата година. Потребителите продължават да изчакват, което води до забавени покупки. Миграцията от Windows XP към Windows 7 и 8 продължава да направлява част от набраната инерция в корпоративния сегмент и за пореден път той се представя по-добре от частните потребители.
Според данните на IDC пазарът на персонални компютри в EMEA остава ограничен в последното тримесечие на 2013 година. Както се е очаквало, търсенето в търговския сегмент е било подкрепено от разходите в бюджета в края на годината, като обявеното преустановяване на поддържането на Windows XP е допринесло за още по-силните продажби през последните три месеца на годината.
В Япония продажбените обеми се оказват по-високи от очакванията, като четвъртото тримесечие в крайна сметка отчита положителен тренд. Факторите за това са постоянният напредък в икономическата активност, благоприятните валутни курсове, както и Windows XP миграцията. Въпреки това обаче доставките на частни потребители остават слаби.
От две години насам продажбите на персонални компютри отчитат значителен спад, защото клиентите предпочитат да достъпват интернет чрез смартфони и таблети. Продажбите на смартфони са минали 1 млрд. броя през 2013 г., а таблетите бързо наваксват и има вероятност да изпреварят продажбите на персонални компютри попреди 2015 г.
Продажби на PC в световен мащаб за 2013 г. (хил. броя) според IDC | |||||
---|---|---|---|---|---|
Производител | 2013 Доставки | 2013 Пазарен дял (%) | 2012 Доставки | 2012 Пазарен дял (%) | 2013/2012 Ръст |
1. Lenovo | 53,771 | 17.1% | 52,348 | 15.0% | 2.7% |
2. HP | 52,171 | 16.6% | 58,129 | 16.6% | -10.3% |
3. Dell | 37,791 | 12.0% | 38,719 | 11.1% | -2.4% |
4. Acer Group | 24,022 | 7.6% | 33,588 | 9.6% | -28.5% |
5. ASUS | 18,666 | 5.9% | 23,214 | 6.6% | -19.6% |
Други | 128,134 | 40.7% | 143,386 | 41.0% | -10.6% |
Total | 314,554 | 100.0% | 349,383 | 100.0% | -10.0% |