Apple ще започне да губи позиции на пазара на таблети през следващите четири години и това е сигурно, показва изследване на компанията за маркетингови проучвания и анализи IDC, цитирано от MarketWatch.
Apple Inc и Google Inc ще продължат да доминират пазара на таблети, но един от участниците значително ще увеличи своя дял и това ще бъде Microsoft. Създателят на Windows не само, че ще засили присъствието си на пазара, но и ще го направи за сметка на Apple. Това може и да звучи малко изненадващо, имайки предвид популярността на iPad и лошото представяне на таблета на Microsoft – Surface - но съвсем не е нелогично, казват анализатори.
Макар и Apple, чрез своя iPad, на практика да създаде пазара на таблети, то пред него има широко поле за развитие и гигантът от Силициевата долина ще трява да се бори срещу увеличаващата се конкуренция. „Пътят е еднопосочен. Microsoft може да въври единствено нагоре от нулата, а Apple – надолу от върха“, каза Роджър Кай от Endpoint Technologies Associates за MarketWatch.
Именно това е в основата на прогнозата на IDC. Microsoft все още ще е третият, маргинален участник на пазара с дял от 10% през 2017 г., спрямо 3% тази година. Android на Google ще запази челната си позиция с около 60%, докато пазарният дял на Apple ще се свие до 31% от 35% през 2013 г.
Въпреки че Microsoft изпитва затруднения на пазара на мобилни устройства, компанията би могла да се възползва от огромната си потребителска база при персоналните компютри. Основаната от Бил Гейтс компания може да разчита на една основна част от тази база – корпоративните потребители. Не е тайна, че Surface е насочен към бизнес пазара, където таблетите се превръщат в почти задължително и много полезно устройство, а Windows и Windows Office все още се използват масово.
Стивън Бейкър от компанията за маркенгови проучвания NPD Group каза, че Apple може да срещне сериозна конкуренция в лицето на Microsoft при широкоекранните таблети. „В момента около 80% от таблетите с размер до 8 инча са на Apple. Microsoft е единственият участник, който притежава продукт, който да се противопостави, тъй като смятаме, че с времето по-голямата част от пазара на широкоекранни таблети ще се насочи към бизнеса“.
Но и на Microsoft няма да ѝ е лесно, имайки предвид проблемите, които изпитва заради свиването на пазара на персонални компютри. Освен това, Surface, който беше представен миналата година, далеч не е хит, въпреки че се представя малко по-добре отколкото очакваха хората и малко по-зле от надеждите на Microsoft, добави Бейкър.
Основният проблем за решаване пред Microsoft в момента е как да разграничи операционната си система за мобилни устройства от стационарната си платформа, смята Роджър Кай.