През миналата година Apple представи и пусна на пазарите iPhone 5 с по-голям дисплей, но за анализаторите просто преоразмеряване не е достатъчно. Цената на новия iPhone ще започне от 650 долара на дребно без отстъпки. Samsung за сметка на това има редица смартфони в портфолиото си, които струват по-малко от 100 долара и се продават преди всичко в Китай, Индия и Индонезия.
Поради тази причина световният пазарен дял на Apple се е свил през второто тримесечие до 14 на сто спрямо 19% през предходната година. През същия период Samsung увеличава пазарния си дял в сравнение с предходната година от 30 на сто до 32 на сто, изчисли през март пазарният анализатор Gartner.
Стратегията на корейците включва едно силно конкурентно предимство: Samsung може да пуска своите нови продукти на пазара много по-бързо, отколкото американците, защото държи целия производствен процес на смартфони в собствените си ръце. Samsung се грижи за всичко - произвежда от чиповете до екраните – буквално всички части в техните собствени фабрики. Така южнокорейците могат да променят дизайна бързо и да зареждат бързо нови продукти в магазините.
Apple, от своя страна, е зависима от многото си доставчици на части за изграждането на своя iPhone. След доставянето им тези части след това се сглобяват от компании като Hon Hai Precision Industry и Pegatron Corp в Тайван. Недостатъкът е, че всички компании, участващи в производствената верига, трябва да се съгласуват точно във времето.
С iPod обаче Apple вече натрупа опит за това как на пазара може да се предложи продукт в различни версии. Първият iPod Apple представи през 2001 г., около три години по-късно дойде и iPod Mini, който е по-малък и може да съхранява по-малко музика. Съответно – е и на по-ниска цена. Но устройството се оказа истински бестселър и спечели на групата много нови клиенти. И по-тънкият iPod Shuffle, който беше пуснат година по-късно, успя да продължи историята на успеха.
Днес Apple предлага четири различни продуктови линии за iPod, като по този начин осигури голям дял от пазара за цифрови музикални плейъри. В края на миналата година Apple представи и по-малка версия на iPad. Първото устройство има 9,7-инчов екран, по-малката версия - 7,9 -инчов екран. Информираните източници казват, че Apple тества вече по-големи екрани за iPad.
От дебюта на iPhone през 2007 г. насам, шефовете на Apple са обсъждали разширяването на продуктовото портфолио с по-евтини модели и различни размери, твърди браншов експерт. Идеята за евтина версия на iPhone обаче се е сблъсква с нови граници: например на продуктовите дизайнери им е трудно да изработят евтино устройство, което все да не изглежда евтино, казва информираният източник.
Бизнес моделът на концерна се базира на малко, но сравнително висококачествени продукти. Това заявяваше неколкократно починалият през 2011 г. съосновател на Apple Стив Джобс.
Съответно затова Apple решаваше да пуска само по един нов модел iPhone на пазара всяка година. Нов изглед смартфоните на Apple получават дори веднъж на всеки две години. Така Apple може да контролира по-добре цената за разработването и прилагането на новия дизайн. Това води в крайна сметка до качеството, с което компанията е известна.
Но в развиващите се пазари по-евтиният iPhone 4 се продава добре, заяви компанията наскоро. Сега Apple иска да използва това. В страни като Индия ще бъдат предложени целенасочени маркетинг програми.