ASI може да продава продукти на Apple в чужбина чрез специална клауза, договорена с централата на Apple, според която главният офис в Калифорния също участва в разходите. Apple си запазва защитените права на собственост в Калифорния, но ASI плаща за това, продуктите на Apple да бъдат продавани в чужбина.
Една от компаниите – майки на Apple Sales International - Apple Operations International, е подала през последните пет години цифром и словом... нито една декларация за корпоративен данък, твърдят следователите от Сената. Отделът, който се отчита директно на централата на Apple в Калифорния, е отчел чрез малки дъщерни дружества като ASI в периода 2009-2012 приходи от 30 млрд. долара, заявява Apple пред разследващите.
Но същевременно калифорнийският концерн твърди, че Apple Operations International в нито една страна " не може да бъде класифициран като местно лице съгласно приложимите местни закони".
Една трета дъщерна на Apple компания - Apple Operations Europe, твърди според доклада, че консолидираните ѝ печалби не могат да се облагат с данък в нито една държава.
Дъщерните дружества "играят важна роля в международната дейност на компанията", казва се в писменото становище на Apple. Ирландското дъщерно дружество има близо 4 000 служители. С тази структура Apple намалява до минимум рисковете и в същото време се възползва от предимствата, че е голяма компания, като концернът реализира по-голямата част от своята печалба в чужбина с една единствена дивизия.
За политиците по целия свят това откровение на концерна е като трън в очите. Те се опитват от известно време да наблюдават по-стриктно от данъчна гледна точка мултинационални и местни компании. Депутатите от Великобритания, Франция и Австралия вече се опитват да наложат на тези дружества по-високи данъчни ставки. Те вярват, че корпорациите укриват чрез сложни корпоративни структури пари от държавите и ги лишават от постъпления.
През изминалата седмица австралийското правителство обяви нови мерки за предотвратяване на „преместването“ на печалбите в чужбина от страна на местни и международни корпорации. А в британския парламент през миналата седмица се състояха срещи с представители на петролната компания BP и фармацевтичната компания GlaxoSmithKline – също по въпросите за данъчната политика. През януари доклад на френското правителство "обвини всички големи интернет компании от САЩ, че чрез сложни корпоративни структури в Европа намаляват своята ефективна данъчна ставка"
Междувременно и в САЩ в момента тлее дебат за печалбите, които американските корпорации оставят в чужбина. Върху печалбите на чуждестранните дъщерни дружества американското министерство на финансите няма никакъв достъп. Според одит на Analytics Research Institute те са в размер на 1,9 трилиона долара. За своето проучване Analytics е анкетирала повече от 1000 компании, представени в индекса Russell 3000.
Сумата на парите в чужбина отразява и това колко силно компаниите се разрастват извън Съединените щати. Но тя също така подчертава, че много компании се опитват да заобиколят корпоративния данък от 35 процента, който се прилага при репатриране на чуждестранните печалби в Съединените щати.
И директорът на Apple Тим Кук се опълчва срещу господстващата в момента американска данъчна система. „Apple ще поздрави един обективен преглед на системата за корпоративно данъчно облагане в САЩ, което не е в крак с появата на цифровата ера и бързо променящата се глобална икономика", се казва още в публикуването в понеделник становище на концерна.