Администрацията на Джо Байдън ще обяви планове за забрана на продажбата на антивирусния софтуер на Kaspersky Lab в Съединените щати, твърди източник на Ройтерс, запозна с въпроса. Той се позовава на големи клиенти на фирмата в САЩ, включително доставчици на критична инфраструктура, щатски и местни власти.
Установено е, че тесните връзки на компанията с руското правителство представляват риск, коментира източникът, допълвайки, че привилегированият достъп на софтуера до компютърните системи може да му позволи да открадне чувствителна информация от американски устройства, да инсталира зловреден софтуер или да задържи важни актуализации.
Новото правило, използващо широките правомощия, създадени от администрацията на Доналд Тръмп, ще бъде съчетано с друг ход – добавяне на компанията към списъка с търговски ограничения, казват други двама души, запознати с въпроса. По този начин ще се нанесе удар върху репутацията на компанията, който може да засегне продажбите ѝ в чужбина, посочват те.
Планът за добавянето на фирмата към черния търговски списък, който ефективно забранява на американски доставчици да продават нейни решения.
Говорител на Министерството на търговията на САЩ е отказал коментар пред Ройтерс, а Kaspersky Lab и руското посолство не са отговорили на изпратените им запитвания. По-рано Kaspersky заяви, че е частно управлявана компания, която няма връзки с руското правителство.
Ходовете подсказват, че администрацията се опитва да елиминира всички рискове от руски кибератаки, произтичащи от софтуера на Kaspersky. Същевременно американските власти продължават да притискат Москва, докато нейните военни усилия в Украйна отново набраха скорост, а Вашингтон изчрепа новите санкции, които може да наложи на Москва.
Не на последно място случващото се показва, че администрацията на Байдън използва нов мощен орган, който ѝ позволява да забранява или ограничава трансакциите между американски фирми и интернет, телекомуникационни и технологични компании от „чужди враждебни“ страни като Русия и Китай.
Тези инструменти до голяма степен не са тествани.
Предходният президент Доналд Тръмп ги използва, за да се опита да забрани да американците да ползват китайските социални мрежи TikTok и WeChat, но федералните съдилища спряха тези ходове.
Новите ограничения върху входящите продажби на софтуера на Kaspersky, които ще забраняват и изтеглянията на софтуерни актуализации, препродажбите и лицензирането на продукта, влизат в сила на 29 септември, 100 дни след публикуването им, за да се даде време на бизнеса да намери алтернативи. Новият бизнес на Kaspersky в САЩ ще бъде блокиран 30 дни след обявяването на ограниченията.