За първи път Apple ще позволи приложения за iPhone да бъдат изтегляни директно от сайтовете на разработчици – огромна отстъпка пред европейските регулатори. За трети път тази година голяма технологична компания е принудена да промени плана си, за да изпълни новите правила на ЕС, съобщава Financial times.
Като част от промените Apple ще позволи на разработчиците да предлагат отстъпки на потребителите извън магазина за приложения и ще позволи на магазини на трети страни да предлагат собствени разработени приложения.
Повечето промени ще влязат в сила незабавно, освен предложението на Apple, с което се разрешава разработчиците да разпространяват приложения от сайтове, което ще стартира през пролетта, заяви компанията в блог публикация.
Промените са част от последните настройки на Apple, свързани с изпълнението на Закона за цифровите пазари (DMA) на ЕС, който влезе в сила този месец. Законът е насочен към доминиращата роля на платформи като Google Search на Alphabet, App Store на Apple, магазина на Amazon.com и Facebook на Meta Platforms, като целта му е да подобри конкуренцията. Тези компании трябва да изпълняват серия от правила или ще се изправят пред значителни глоби от до 10% от годишните глобални приходи на компанията или до 20% за повторни нарушители.
Правилата на Apple предизвикаха засилващ се натиск от страна на регулаторите и конкурентите. Миналата седмица компанията заяви, че ще възстанови профил на разработчици за Epic Games Inc., позволявайки на производителя на Fortnite да изгради свой собствен магазин за приложения в ЕС, който може да се конкурира със собствения на Apple. Компанията направи стъпката ден след като регулаторите в Брюксел поставиха под съмнение решението на Apple да забрани Epic и предизвикаха вероятността за допълнителни глоби за производителя на iPhone.
Компанията беше ударена и с глоба от 1,8 млрд. евро в ЕС този месец, тъй като не позволява на конкурентите си с музикален стрийминг да предлагат по-изгодни оферти. Apple обжалва глобата и заяви, че регулаторите не са успели да представят никакви „надеждни доказателства за вреда на потребителите“.
Apple предприе и други стъпки, за да приведе App Store в съответствие с изискванията в ЕС тази година, включително промяна на таксата, която начислява на разработчиците. Компанията намали комисионата си от 30% до 17%. Тя обаче въведе и такса за обработка от 3% за приложения, които използват системата за покупки в приложението на Apple, и такса от 50 цента за инсталиране на приложение, което е изтеглено повече от 1 млн. пъти за период от 12 месеца.
Комисарят по конкуренцията на ЕС Маргрете Вестагер каза пред Bloomberg миналата седмица, че „DMA е доста специфичен, включително и когато става въпрос за структура на таксите, която действително позволява на хората да използват тези нови предимства“.
Apple, заедно с Meta и TikTok, се борят с определянето на т. нар. „пазител на входа“ в съдилищата на ЕС. Собственикът на TikTok ByteDance миналия месец загуби съдебно искане за спиране на решението на ЕС, докато по обжалването не е взето решението, принуждавайки платформата за споделяне на видеа да се съобрази с новия регламент.