Square Enix Holdings Co. е загубила близо 2 млрд. долара от пазарната си капитализация, откакто Final Fantasy XVI , последната част от нейната хитова игра, получи смесени отзиви. Сега инвеститорите се чудят дали една от най-забележителните поредици в гейминг индустрията не наближава своя край, пише Bloomberg.
Базираната в Токио компания отдавна разчита на своя прочут франчайз, за да стимулира растежа – формула, която повиши оценката ѝ петкратно през десетте години до пускането на последната Final Fantasy през юли.
Но продажбите на играта се оказа разочароващи, като нещата се влошиха през август, след като компанията отчете рязко понижение на печалбата. Акциите ѝ отчетоха двуцифрен ценови спад, като дузина анализатори, които ги следят, понижиха своите ценови цели, докато дългосрочният инвеститор Sumitomo Mitsui Trust Asset Management Co. намали дяловете си във фирмата.
Въпреки че е едно от най-известните имена сред конзолните и мобилните игри, Square Enix се сблъсква с поредица от неуспешни опити да засили продажбите, като изостава от съперници като Capcom Co. и Activision Blizzard Inc. по отношение на пазарната капитализация. Свиването на оценката на компанията предлага тежки уроци за индустрията относно значимостта на контрола върху качеството и продуктовото планиране, изтъкват фенове, анализатори и разработчици.
„Пренасищането на пазара с недовършени, лоши или нетествани игри е лош ход“, посочва базираният в Токио разработчик на игри и геймър Майкъл Префонтейн, визирайки игри като Marvel's Avengers, Forspoken и The DioField Chronicle. „Компанията се е претоварила с твърде много заглавия без подходящ надзор“, добавя той.
Геймърите се оплакват от заглавия за мобилни устройства, които изглежда бяха изоставени бързо и след това изтеглени след година или повече, като Bravely Default: Brilliant Lights и Echoes of Mana. Настоящи и бивши служители на Square Enix, които искат да запазят анонимност, тъй като не са упълномощени да говорят публично, приписват вината за това на подхода на компанията да превърне всеки проект за игра във владение на един производител.
На продуцентите се дава пълна власт над обхвата и посоката на проектите и съществува недостиг на подходяща документация и екипна структура, изтъкват служителите. Изпълнителите, които са работили за Square Enix, описват тестови процеси, при които целите на проекта могат да се променят без предупреждение.
Пазарната оценка на Square Enix изостава от тази на конкурента Capcom. Източник: Bloomberg
Резултатът е висока степен на нестабилност в качеството на крайния продукт: някои скорошни игри на Square Enix спечелиха възторжени отзиви, докато други, като скъпия провал Forspoken, не успяха да спечелят публиката.
Новоназначеният главен изпълнителен директор Такаши Кирю, 48-годишен възпитаник на Масачузетския технологичен институт (MIT), който преди това работи в най-голямата рекламна агенция в Япония, каза, че възнамерява да намали броя на по-малките заглавия и да ограничи аутсорсинга, за да се съсредоточи върху високобюджетните игри с по-голям потенциал за подобряване на рентабилността на компанията. Студиото, което създаде Forspoken, беше интегрирано в Square Enix след неудовлетворителното представяне на това заглавие.
Но анализаторите се съмняват колко ефективни биха били промените в продуктовата стратегия без промяна на вътрешните практики.
„Продължаваме да сме загрижени за структурата на компанията за разработка на игри и контрола на качеството на игрите, което може да ограничи дългосрочното представяне“, пише анализаторът на Macquarie Capital Securities Japan Юджиа Дза в писмо до клиенти.
Според Серкан Тото, базиран в Токио индустриален консултант, Square Enix има проблеми с продукцията на своите игри. По думите му твърде много от игрите на компанията са „някак конвенционални“ и не се стремят да се превърнат в хитове.
Говорител на Square Enix не отговори на искането на Bloomberg за коментар.
Компанията е започнала да преразглежда начина, по който разпределя производителите, изтъква източник, запознат с темата. Въпреки че управлението на качеството на игрите остава риск, студиото може да заложи на своите популярни франчайзи за момента, смята финансовият анализатор на MST Дейвид Гибсън.
„Square Enix има лоялни последователи на своите утвърдени заглавия и може да продължи да ги разпространява в нови платформи, за да поддържа продажбите за известно време“, изтъква Гибсън.
Компанията пусна нова мобилна игра Final Fantasy VII миналата седмица, но продажбите не отговарят на очакванията на инвеститорите. Акциите на Square Enix загубиха около 30% стойността си тази година спрямо своя пик.
Възстановяването на легендарния производител на компютърни ролеви игри ще отнеме години и няма признаци за повишаване на печалбите в близко бъдеще, изтъква анализаторът на UBS Securities Кенджи Фукуяма. Компанията лежи на лаврите си твърде дълго и може би вече е изчерпала търпението на лоялните фенове, които сва уморени да виждат стари игри, преиздавани на мобилни платформи, добавя той.
Неуспехът да се обособи трети голям франчайз извън Final Fantasy и Dragon Quest е ключът към този скептицизъм.
„Дори и да погледнем пет години напред, няма нещо, което би накарало инвеститорите да бъдат уверени в бъдещето на компанията“, посочва още Фукуяма.