IT мениджърите ще трябва да отделят значително повече средства за продуктите на Microsoft в бъдеще: американската компания обяви значително увеличение на цените на няколко облачни услуги за корпоративни клиенти за втори път в рамките на две години. Според съобщението Microsoft планира „единно ценообразуване" от 1 април, което да отразява обменния курс на съответната национална валута спрямо щатския долар.
В резултат на това цените на продукти като Office 365 ще се повишат с 11% в еврозоната. Групата също така планира да коригира цените два пъти годишно, за да отрази колебанията на валутните курсове. „Въвеждаме хармонизация на цените, която засяга и Европа", се казва в изявлението на Microsoft. Клиентите вече бяха информирани за плановете през януари.
Обосновката вероятно ще предизвика критика сред засегнатите клиенти. Макар че през последните дванадесет месеца доларът значително поскъпна спрямо еврото, в момента обменният курс е само с 3% по-висок, отколкото преди една година. От друга страна, Microsoft изчислява разликата между средния обменен курс през 2022 г. и курса в края на годината и го използва за основа, пише германският Handelsblatt.
Експертите виждат в увеличението на цената по-скоро признак на пазарна сила. „През последните две-три години Microsoft е в състояние да действа така, както е действал преди десет-петнадесет години", казва Аксел Оперман, основател на фирмата за анализи Avispador. Тогава корпорацията доминираше на пазара на офис софтуер без реална конкуренция. Това развитие вероятно ще се засили с интегрирането на изкуствения интелект ChatGPT в множество продукти.
„През последните две години забелязахме, че Microsoft явно настъпва газта", казва и Рене Шуман, ръководител на консултантската компания за преговори Negotiation Advisory Group. „Увеличението на цените предизвиква известен гняв сред нашите клиенти, стигащ чак до главния изпълнителен директор“. Компаниите трябва да се подготвят за трудни преговори - със сигурност има място за маневриране, казва тя.
„Абсолютен ужас" сред доста клиенти
Засегнато от увеличението на цените е портфолиото от онлайн услуги, както обяснява Deutsche Telekom, която продава решения на Microsoft като партньор. Това включва офис софтуера Office 365, както и продуктовите пакети под марката Microsoft 365 и бизнес софтуера Dynamics 365. Изключени са хардуерът, класическите софтуерни лицензи и предложенията за частни клиенти.
Новите условия нямат пряко въздействие върху дружествата; договорите за няколко години са обичайни. Но: „Когато договорът с Microsoft изтече, клиентите ще бъдат изправени пред увеличение на цените с 30 до 40%", казва консултантът по преговорите Шуман. В края на краищата компанията вече е повишила значително цените през предходната година. Затова той долавя „чист ужас" сред клиентите, казва германецът.
Шуман изчислява финансовите последици на базата на фиктивен пример - средно голяма компания с оборот от 1 млрд. евро и оперативен марж от десет процента. Такава компания харчи 20 млн. евро годишно за продукти на Microsoft. Ако тригодишният договор с компанията за Windows изтече, може да се очаква увеличение на цената с 6 млн. евро.