За момента няма надежден модел за борба с дезинформацията, като голяма вина за това имат социалните мрежи, които са абсолютно непрозрачни по темата. За да улесни процеса на идентифициране и премахване на фалшивите новини, Sensika организира хакатон, който цели намирането на решения с изкуствен интелект (AI) на този проблем. Това съобщи в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Мартин Стаменов, директор "Изкуствен интелект" в Sensika, технологична компания за медиен мониторинг.
"Все още не сме изчислили последствията, чисто базирано на данни колко сме повлияни от дезинформацията – всички анализи досега са базирани на данни, които са доста ограничени. Теоретично един AI модел би могъл да хване една фалшива новина по различни механизми, базирайки се на похвати от стилометриката – във фалшивите новини се използват много конкретни методи, разписвани още през Студената война", обясни той.
За разлика от създаваните от журналисти новинарски интернет сайтове, т. нар. сайтове-гъби (mushroom sites) разпространяват новини, които целят да предизвикат емоционална реакция в хората, предлагат само частично фактите и изкривяват твърдения с цел да се направят конкретни внушения, обясни Стаменов.
Той посочи, че подобни сайтове са анонимни и могат да бъдат създавани автоматизирано в голямо множество, така че да създават впечатлението, че дадена фалшива новина е навсякъде по медиите.
"AI би могъл в голям мащаб да улови такъв тип новини и да предупреждава за използването на такъв тип похвати", поясни Стаменов. Той смята, че социалните мрежи по никакъв начин не спомагат за идентифицирането на фалшива информация и уточни, че те не са задължени да работят и съдействат на местни и световни регулатори.
Според експерта българското общество е едно от най-податливите на дезинформация и войната на Русия в Украйна само е засилила разпространението на фалшиви новини – интернет сайтове и профили в социални мрежи, който допреди са съобщавали невярна информация за 5G или ваксините срещу Covid, сега се ползват за постове срещу НАТО, санкциите срещу Кремъл и украинските бежанци.
Защо технологичните гиганти пуснат доклад за фалшиви профили само от време на време? Имат ли интерес социалните мрежи интерес да премахват фалшиво съдържание и профили? Какви възможности ще дадат новите регламенти на ЕС за борба с дезинформацията? Какви решения биха помогнали на българското изборно законодателство?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.