Американският технологичен концерн Microsoft възнамерява да се съобрази със закона на ЕС за цифровите технологии още преди той да е готов и влязъл в сила. Със собствен списък с принципи компанията се обвързва с правила, които ще бъде задължена да спазва през следващата година. По-специално потребителите, които извършват покупка в рамките на приложение за игри, не трябва да бъдат обвързани със собствената система за плащане на Microsoft, пише The Wall Street Journal.
Такива покупки в рамките на приложението са изгодни за операторите на магазини за приложения, тъй като те могат да задържат за себе си процент от плащането. Apple се противопоставя на разрешаването на плащания чрез други инструменти, а Microsoft предприема сега тази стъпка доброволно, преди ЕС да приеме съответния закон със Закона за цифровите пазари (DMA). Подобни разпоредби се планират и в САЩ и Великобритания.
Microsoft определя още повече права за доставчиците в своите магазини за приложения: „Няма да изискваме от разработчиците в нашия магазин за приложения да предлагат по-благоприятни условия, отколкото в други магазини за приложения", се казва в правилата. Разработчиците няма да бъдат ощетени - техните приложения ще бъдат третирани от магазина със същите правила като собствените приложения на Microsoft.
Компанията смята, че е добре подготвена за въвеждането на DMA, което може да стане в началото на 2023 г. Възможно е все още да се налагат корекции в операционната система Windows, заяви заместник-изпълнителният директор на Microsoft Брад Смит пред журналисти в Брюксел, цитиран от германския Handelsblatt. Тези корекции обаче ще бъдат по-малки от тези, направени от конкуренцията, тъй като Windows вече е претърпял много корекции през последните години, за да отговори на изискванията на ЕС.
Принципите на магазина за приложения, които Microsoft очертава, в крайна сметка ще се прилагат за магазина на операционната система Windows, игровата конзола Xbox и всеки бъдещ магазин за приложения, който компанията изгради.
„Ние създаваме универсален магазин за игри", каза Сара Бонд, корпоративен вицепрезидент за бизнеса на компанията с Xbox. Тя каза, че идеята е магазинът да бъде широко достъпен и да позволява на играчите да използват игри на различни устройства.
Списъкът с доброволни правила е сходен с този на DMA и в други отношения. Microsoft например възнамерява изрично да разреши изтеглянето на файлове извън своите магазини. Apple отхвърля подобно т. нар. Sideloading с оглед на сигурността на своите устройства. Microsoft също така се ангажира да не използва непублични данни за приложенията, за да разработва свои собствени конкурентни приложения.
Планираните промени се случват на фона сделката на концерна за разработчика на игри Activision Blizzard за 68,7 милиарда долара. Сред най-успешните продукти на Activision Blizzard са игрите Warcraft и поредицата Call of Duty. Те ще продължат да се предлагат на много платформи и конзоли, т.е. не само на собствения X-Box на Microsoft.
Сделката се вписва в плана на Microsoft за закупуване на повече студиа, които могат да се ползват в Game Pass. Откакто Сатя Надела пое поста главен изпълнителен директор през 2014 г., Microsoft похарчи повече от 10 млрд. долара за закупуване на повече от дузина студия за игри, включително миналата година, когато придоби ZeniMax Media Inc., собственик на франчайзите Doom и Elder Scroll, за 7,5 млрд. долара.
Представяйки аргументите, които Microsoft може да изтъкне пред регулаторните органи, Надела заяви, че придобиването ще бъде от полза за потребителите благодарение на визията на компанията да направи игрите достъпни за всяко устройство. „Ще има по-голям избор", каза той.
Според него подобна промяна ще бъде от полза и за разработчиците на игри.
„Няма само един магазин за приложения, чрез който те да достигат до потребителите", особено на мобилни устройства, каза Надела. И ако регулаторните органи поставят под въпрос въздействието върху пазарите на труда, той смята, че „в гейм индустрията ние сме предпочитан работодател".
С покупката Microsoft вероятно ще се изкачи на трето място сред издателите на игри след Tencent и Sony, казва Смит. Покупката ще трябва да бъде потвърдена от 17 антитръстови органа в цял свят.
Властите могат да наложат условия, подобни на тези, които Microsoft налага в момента сама на себе си. Концернът не иска да чака антитръстовите органи да зададат въпроси, а да действа проактивно и отговорно, каза Смит.
В сряда ръководителите на Microsoft изразиха увереност, че сделката с Activision ще премине успешно през регулаторния контрол, въпреки че признаха, че тя се случва в условията на засилен контрол върху пазарната мощ на големите технологични компании.
В „традиционните антитръстови времена", каза Надела, „да бъдеш номер 3 на силно фрагментиран пазар по отношение само на съдържанието няма да е интересно за никого".
Антитръстовите органи биха могли да възприемат по-засилен преглед на пазара и могат да заключат, че пазарният дял на Microsoft е по-голям, отколкото компанията твърди.