Apple обяви, че ще позволи на медийни услуги да създават линкове в приложенията си, през които да може да се регистрират в уебсайтовете на въпросните компании. Това дава на играчи като Spotify Technology и Netflix възможност да прескочат споделянето на дял от абонаментите си с производителя на iPhone, пише Wall Street Journal.
Spotify и други технологични компании от години твърдят, че ограниченията, наложени от Apple, не са справедливи и са антиконкурентни. Базираната в Купертино, Калифорния, компания по-рано забрани на Spotify и други да насочват своите потребители към опции за регистрация извън App Store.
Apple разкри промяната, посочвайки, че тя е сред корекциите, които е направила, за да приключи разследване на Японската комисия за справедлива търговия и ще се прилага в глобален мащаб за т.нар. приложения за четене, достъпни чрез App Store на Apple.
Промените ще влязат в сила в началото на следващата година, обяви Apple, след като правителството постави под въпрос властта, която компанията има над софтуера на външни разработчици, които разпространяват дигитални стоки и услуги през iPhone и iPad.
Американски съдия работи по антимонополно дело, заведено от разработчика на Fortnite – Epic Games. В него се твърди, че Apple несправедливо е ограничила разпространението на приложения чрез своя App Store и изисква плащанията да се извършват през нейната система за разплащания в приложенията, която прибира дял до 30% от приходите. Apple твърди, че нейната система за разплащания защитава потребителите.
Въпреки че най-новите промени няма да повлияят на казуса с Epic Games, те представляват най-голямото отстъпление в правилата, които отдавна бяха смятани за непоклатими в App Store. Въпреки че критиците описват правилата като тактика, която Apple използва, за да упражнява власт и контрол, промените не задълбават в основата, от която Apple генерира средствата си, като игри като Fortnite.
По-скоро промените са насочени към приложения, предоставящи закупено или абонаментно съдържание за дигитални списания, вестници, аудио, музика и видео. „Тъй като разработчиците на приложения за четене не предлагат стоки и услуги за покупка в приложенията, Apple постигна съгласие с JFTC да позволи на разработчиците на тези приложения да споделят линк към уебсайта си, който да помогне на потребителите да настроят и управляват своя акаунт“, посочва Apple в изявление, публикувано на уебсайта ѝ.
Въпреки че компанията допълва, че покупките в приложенията през App Store „остават най-сигурният и най-доверен метод за разплащане на потребителите“, Apple твърди, че ще работи с разработчиците на приложения за четене, за да защити потребителите, когато се линкват външни уебсайтове за покупка.
Дори и след промените Spotify и други компании все още няма да могат да продават абонаменти към собствените си приложения, без Apple да прибира дял.
Netflix е отказала да коментира въпроса, а говорителка на Spotify твърди, че компанията ще трябва да оцени промените, но допълва, че подобни промени няма да решат всички спорове с Apple.
В изявление японската комисия твърди, че промяната на Apple „ще премахне предполагаемо нарушение на антимонополния закон“. Тя посочва, че ще приключи разследването, след като потвърди, че Apple е извършила промените.