Бизнесът с видео игри на Microsoft отдавна включва внимателни опити да задоволи две напълно различни групи от потребители. Компанията напомни именно за това преди разкриването на тримесечните си финансови резултати, планирано за днес, пише Wall Street Journal.
В петък Microsoft обяви серия от ценови промени на своята услуга Xbox Live. Тези промени могат да удвоят годишния брой на новите абонати, докато позволяват на настоящите такива да прехвърлят членството си към услугата на компанията Game Pass без допълнителна такса. Но недоволството на геймърите накара компанията да отстъпи. В петък вечерта компанията заяви, че ще запази цените същите за членовете на Xbox Live Gold. Дори заяви, че вече няма да изисква платен абонамент за ползването на безплатни игри като популярната Fortnite.
Първоначалният ход изглежда се хареса на инвеститорите също толкова, колкото ядоса геймърите. В петък цената на акциите на Microsoft скочи в рамките на една иначе тежка сесия за книжата на много от технологичните компании.
Някога игрите бяха осмивани от Wall Street като скъпо разсейване на Microsoft от основния ѝ фокус. Някои анализатори дори призоваха Сатя Надела да продаде бизнеса, след като беше назначен за главен изпълнителен директор в началото на 2014 г.
Но вместо това Microsoft заложи още повече на тази област, като продължи да обновява конзолата Xbox, докато инвестираше все повече в софтуер и услуги. Две от най-големите сделки, сключени под ръководството на Надела, са в сферата на гейминга. Тук попада миналогодишното придобиване на Bethesda Softworks за 7,5 млрд. долара.
Пускането на конзолите Xbox Series X и Series S през миналия ноември направи тази година особено важна за гейминг бизнеса на Microsoft. Приходите на компанията от гейминг достигнаха 11,4 млрд. долара за фискалната година, завършила през юни. Анализатори очакват 17% скок за текущата фискална година, сочи консенсусната прогноза на Visible Alpha. Приходите от сегмента се очаква да нараснат с 26% на годишна база до 4,2 млрд. долара в рамките на второто фискално тримесечие, което завърши през декември.
Но новините не са изцяло добри. Конзолите са нискомаржов бизнес в сравнение със софтуера. Скорошните премиери на Xbox и на конкурентната PlayStation 5 на Sony бяха помрачени от производствени предизвикателства, с които и двете компании се борят. Анализатори очакват оперативните маржове на бизнеса на Microsoft, който включва и игрите, да спадне с 27% през тримесечието до декември, в сравнение с 32% през същия период на миналата година, сочат данни на FactSet.
Вероятно инвеститорите ще простят за краткосрочния натиск върху маржа, особено ако по-големият и по-ключов бизнес на компанията с изчислителни облаци отбележи солиден растеж. Геймърите също вероятно ще преодолеят недоволството си от ценовите промени, като се има предвид, че мнозина от тях са инвестирали години в играене в платформата на Xbox. Но и едните, и другите трябва вече ясно да са разбрали, че когато става дума за този бизнес, Microsoft не играе игри.