Случаят Apple
31 процента от всички европейски собственици на смартфони използват iPhone на Apple. С операционната система iOS, работеща на нея, базираната в Калифорния компания не само оказва голямо влияние върху потребителите. Тя също има голяма власт над компаниите, които искат да служат като клиенти, тъй като потребителите на iPhone могат да изтеглят мини-програмите само от собствения магазин за приложения на компанията.
Там Apple сама решава на кого е разрешено да предлага нещо, какво да предлага и при какви условия. В много случаи американската компания задържа 30 процента от продажната цена - твърде много, твърдят засегнатите фирми.
През септември компании като услугите за стрийминг на музика Spotify и Deezer обединиха сили в „Коалиция за справедливост на приложенията“ с Epic Games, за да протестират срещу условията. През юни Комисията започна две разследвания срещу App Store и Apple Pay. Със Закона за цифровите пазари Apple ще трябва да позволи на компаниите да сключват абонаменти за потребители извън App Store.
В първоначална реакция говорител на Facebook заяви, че компанията подкрепя „правила, които насърчават иновациите, позволяват конкуренция и защита на потребителите“ и признава, че „тези правила трябва да се прилагат за нас“. В същото време компанията се изказа и срещу Apple, с която Facebook се бори, наред с други неща, и заради изискванията за защита на данните. „Надяваме се, че DMA да определя и ограничения на Apple“, каза говорителят.
Apple контролирала екосистемата от устройството до магазина за приложения и самите приложенията и използва тази сила „за да навреди на разработчиците и потребителите, както и на Facebook и други платформи“.
Какво следва
За да влязат в сила правилата, те трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и държавите от ЕС. В Брюксел мнозина очакват двата правни акта да бъдат приети най-рано след една или две години. „Американските интернет компании ще отвърнат с цялата си сила и креативност, защото плановете на ЕС означават по-малко продажби и печалби за тях“, прогнозира евродепутатът от ХДС Аксел Фос.
Съпротива може да има и от Ирландия, където няколко от американските компании имат своите европейски централи. Федералното правителство на Германия обаче смята, че спешно са необходими по-строги правила: „Важно е и е необходимо да създадем съвременни правила тук", заяви парламентарният държавен секретар във Федералното министерство на транспорта и дигиталната инфраструктура Доротее Бер пред Handelsblatt.
С новите правила на равнище ЕС и на федерално ниво ще бъде по-лесно да се забрани на големите платформи определено поведение, казва президентът на Федералната служба за картели Андреас Мунд пред Handelsblatt: „Важно е законодателството в областта на конкуренцията да бъде допълнено, за да стане по-бързо и да може да бъде в крак с динамиката на интернет пазарите“.
Защо и как се стигна до тук?
Законодателният акт за цифровите услуги и Законодателният акт за цифровите пазари са европейският отговор на широкия дебат, с който Комисията, държавите членки на ЕС и много други юрисдикции се заеха в последно време, за да вникнат във въздействията, които цифровизацията - и по-специално онлайн платформите - оказват върху основните права, конкуренцията и, по-общо, върху нашите общества и икономики.
При подготовката на настоящия законодателен пакет ЕК се е консултирала с широк кръг заинтересовани страни. През лятото на 2020 г. Комисията се консултира със заинтересовани страни, за да подпомогне по-нататъшната работа по анализиране и събиране на факти за определянето на обхвата на специфичните проблеми, които могат да изискват намеса на равнище на ЕС в контекста на Законодателния акт за цифровите услуги и Новия инструмент в областта на конкуренцията, които послужиха за основа на предложението за Законодателен акт за цифровите пазари. Откритата публична консултация за подготовка на настоящия пакет, която протече между месец юни 2020 г. и месец септември 2020 г., получи повече от 3000 отговора от целия спектър на цифровата икономика и от целия свят.
преди 3 години "Европейска конституция" ми звучи твърде помпозно. Вече си имаме доста горчив опит със закони, писани и приети от хора, които явно не познават добре спецификата на дигиталния бизнес. Плюс това, отдавна вече съществува антимонополно законодателство. Просто трябва да се намерят компетентни хора, които да го приложат грамотно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години бюракратичти мерки не помагат, просто ги забранете отговор Сигнализирай за неуместен коментар