Съобразно Законодателния акт за цифровите услуги правно обвързващи правила за целия ЕС ще важат за цифровите услуги, които свързват потребителите със стоки, услуги или съдържание, включително нови процедури за по-бързо премахване на незаконно съдържание, както и всеобхватна защита на основните права на ползвателите онлайн. По-специално, Законодателният акт за цифровите услуги ще въведе редица нови, хармонизирани задължения за целия ЕС по отношение на цифровите услуги, внимателно степенувани въз основа на размера и въздействието на тези услуги, като например:
правила за отстраняване онлайн на незаконни стоки, услуги или съдържание;
защитни мерки за ползватели, чието съдържание е било погрешно изтрито от платформи;
нови задължения за много големите платформи да предприемат базирани на риска действия за предотвратяване на злоупотреба с техните системи;
широкообхватни мерки за прозрачност, включително по отношение на онлайн рекламата и алгоритмите, използвани за препоръчване на съдържание на ползвателите;
нови правомощия за обстоен преглед на работата на платформите, включително посредством улесняване на достъпа на изследователите до ключови данни на платформата;
нови правила за проследяемост на бизнес ползвателите в онлайн пазарите, за подпомагане на проследяването на продавачите на незаконни стоки или услуги;
нова процедура за сътрудничество между публичните органи за гарантиране на ефективно прилагане в рамките на единния пазар.
Платформи, които достигат до повече от 10 % от населението на ЕС (45 милиона ползватели) се смятат за системни по своя характер и поемат не само специфични задължения да контролират собствените си рискове, но и се подчиняват на нова структура за надзор. Настоящата нова рамка за отчетност ще се състои от съвет на националните Координатори за цифрови услуги със специални правомощия за Комисията при надзора над много големи платформи, включително възможността да ги санкционира пряко.
Законодателен акт за цифровите пазари
Законът за цифровите пазари (DMA) съдържа каталог на задълженията специално за така наречените платформи, които действат като „пазачи на цифровия вход“ в рамките на единния пазар, които поради своята централна роля и пазарна мощ могат да диктуват правилата на играта на другите. Комисията иска да класифицира тези компании като такива, които генерират най-малко 6,5 млрд. евро продажби в Европа, имали са средна пазарна капитализация от 65 млрд. евро през последната финансова година и имат най-малко 45 активни потребители на месец. Това са платформи, които имат значително въздействие върху вътрешния пазар, служат като важен портал за бизнес ползвателите да достигат до своите клиенти и които се ползват, или се очаква да се ползват от трайно установена и постоянна позиция.
Това може да им даде правото да действат като частни създатели на правила и да функционират като препятствие между предприятия и потребители. Понякога такива дружества контролират цели платформени екосистеми. Когато даден „пазач на информационния вход“ участва в нелоялни бизнес практики, това може да попречи или да забави достигането до потребителя на ценни и иновативни услуги на неговите бизнес ползватели и конкуренти. Примерите за тези практики включват нелоялна употреба на данни от предприятията, функциониращи на тези платформи или ситуации, където ползвателите ползват само отделна услуга и имат ограничени опции за промяна към друга услуга.
По-конкретно Законодателният акт за цифровите пазари:
ще се прилага само за големите доставчици на услуги на основната платформа, които са най-податливи на нелоялни практики, като например търсачки, социални мрежи или посреднически онлайн услуги, които отговарят на обективните законодателни критерии за обозначаване като “пазачи на информационния вход”;
ще определи количествени прагове като основа за определяне на предполагаемите пазачи на информационния вход. Комисията също така ще разполага с правомощия да посочва дружества за пазачи на информационния вход след пазарни разследвания.
ще забрани редица явно нелоялни практики, като например блокиране на потребителите да деинсталират всякакъв предварително инсталиран софтуер или приложения;
ще изисква от пазачите на информационния вход проактивно да предприемат определени мерки, например целеви мерки за разрешаване на софтуер на трети страни да функционират правилно и да си взаимодействат с техните собствени услуги;
ще налага санкции за неизпълнение, които биха могли да включват глоби от до 10 % от световния оборот на пазача на информационния вход, с оглед на гарантиране на ефективността на новите правила. За повтарящите се нарушители тези санкции могат да включват и задължението за предприемане на структурни мерки, по възможност стигащи до продажбата на някои предприятия, когато няма друга също толкова ефективна алтернативна мярка за гарантиране на спазването;
ще разреши на Комисията да извършва целеви пазарни разследвания за оценяване дали практиките на някой нов пазач на информационния вход следва да се добавят към настоящите правила, за да се гарантира, че практиките и услугите на новия пазач на информационния вход са съобразени с бързия темп на цифровите пазари.
Плановете са насочени предимно към големите американски корпорации. Последиците за техните бизнес модели вероятно ще бъдат значителни, ако законите бъдат приложени, казва пред Handelsblatt главният анализатор на Forrester Томас Хусон: „Платформите ще бъдат принудени да инвестират повече, за да се съобразят с регламента и вече няма да могат лесно да проникнат на нови пазари“.
преди 3 години "Европейска конституция" ми звучи твърде помпозно. Вече си имаме доста горчив опит със закони, писани и приети от хора, които явно не познават добре спецификата на дигиталния бизнес. Плюс това, отдавна вече съществува антимонополно законодателство. Просто трябва да се намерят компетентни хора, които да го приложат грамотно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години бюракратичти мерки не помагат, просто ги забранете отговор Сигнализирай за неуместен коментар