Върховният американски регулатор по отношение на поверителността нареди на някои от най-големите технологични компании, включително Amazon.com Inc., Facebook Inc. и YouTube на Google, да предадат информация за това дали те събират и използват информация от потребителите.
Федералната търговска комисия (FTC) обяви в понеделник, че отправя обширни искания за информация към компаниите, заявявайки, че използването им на потребителските данни е „покрито с тайна“, предава Bloomberg.
Този ход засилва контрола на щатските власти върху бизнес практиките на технологичната индустрия. През миналата седмица FTC заведе дело срещу Facebook за предполагаеми нарушения на антитръстовото законодателство. Освен това агенцията прави преглед на минали придобивания на стартъпи от страна на технологични гиганти.
„Политиците и обществеността са в мрак относно това какво правят услугите за социални медии и видео стрийминг, за да събират и продават данните и вниманието на потребителите“, заявиха трима комисари от FTC в изявление. „Тревожно е, че все още знаем толкова малко за компании, които знаят толкова много за нас“, допълват те.
Агенцията също иска информация за практиките на компаниите за рекламиране и ангажиране на потребителите и как тези практики засягат децата и тийнейджърите.
Прегледът ще „повдигне капака на социалните медии и фирмите за стрийминг на видео, за да проучим внимателно двигателите им“, заявиха тримата комисари - демократите Ребека Кели Слатър и Рохит Чопра и републиканецът Кристин Уилсън.
Председателят на агенцията - Джо Саймънс от републиканската партия, се присъедини към тримата в гласуването за проучването, докато комисарят от Републиканската партия Ноа Филипс гласува против него, наричайки го „недисциплинирано нахлуване в най-различни теми“. Чопра и Уилсън и преди това са отправяли призиви за подобно проучване.
Подобно искане за предоставяне на информация е било изпратено и до ByteDance Ltd., която управлява популярната услуга за кратки видеа TikTok, както и до Discord Inc., Reddit Inc., Snap Inc., Twitter Inc. и WhatsApp на Facebook. Фирмите разполагат с 45 дни от датата на получаване на заповедта, за да отговорят.
Amazon и Facebook отказаха коментар по темата пред Bloomberg, a YouTube, TikTok и Snap не са отговорили на исканията за коментар.
Говорителка на Twitter заяви, че компанията работи „за да гарантира, че FTC разполага с необходимата информация, за да разбере как Twitter обслужва своите услуги“.
Говорител на Reddit пояснява, че „компанията очаква с нетърпение да работи с FTC и да споделя с тях“ своите политики и практики. Говорител на Discord отбеляза, че социалната платформа, популярна сред геймърите, няма реклами и поясни, че компанията „приема много сериозно поверителността на потребителите“ и ще работи „с FTC, за да отговори на техните въпроси“.
FTC издава заповедите съгласно раздел 6 (b) от Закона за FTC, който ѝ разрешава да провежда широкообхватни проучвания. Те не трябва да имат конкретна цел при прилагане на закона, но информацията може да се използва при бъдещо наказателно преследване.
Досега FTC удари Facebook, YouTube и Musical.ly, която сега се казва TikTok, с глоби за пропуски в поверителността. През миналата година Facebook се съгласи да плати рекордните 5 млрд. долара за извънсъдебно уреждане на дело заради нарушения на поверителността, произтичащи от скандала Cambridge Analytica, при който консултантска фирма, наета от кампанията на президента Доналд Тръмп, е получила данни без знанието на потребителите.
Някои депутати от Демократическата партия приветстваха този ход, както и защитниците на неприкосновеността на личния живот на децата.
„Тези 6 (б) проучвания ще осигурят така необходимия прозорец към непрозрачните практики за данни, които оказват дълбоко влияние върху благосъстоянието на младите хора“, казва сега Джош Голин, изпълнителен директор на Campaign for a Commercial-Free Childhood, неправителствена организация, която призоваваше за подобни изследвания.