С размера на обувките си 49 или 50 в зависимост от кройката, Боб Щутц изобщо не влиза в магазините, защото там има твърде ограничен избор. Мениджърът поръчва обувките си винаги в интернет. Но той не е напълно доволен от онлайн магазините. Често получава реклами за красиви обувки по имейл, които са достъпни само до размер 46. Това го кара да се чуди: „Поръчвам там от векове, те трябва да знаят какво мога и какво не мога да купя“.
Подобни проблеми засягат Щутц не само като потребител и частно лице. Като президент той оглавява отдела за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM) в германския концерн SAP, който разработва софтуер за спечелване на нови клиенти и подкрепа за тях.
Сега той организира поглъщане, което би трябвало да улесни персонализирането на рекламата в онлайн търговията на дребно: Листнатата на водещия германски борсов индекс компания Dax възнамерява да поеме австрийско-американския маркетинг специалист Emarsys, пише германският бизнес ежедневник Handelsblatt.
На пазар, на който SAP се конкурира със Salesforce, Adobe и Oracle, това е "голяма стъпка напред", заяви изпълнителният директор Кристиан Клайн в четвъртък. Производителят на софтуер не коментира цената на облачния специалист; според оценки от индустрията и финансови източници тя трябва да бъде между 500 млн. и 1 млрд. евро. Сделката трябва да приключи през четвъртото тримесечие.
С платформата на Emarsys компаниите могат да се обръщат към клиентите чрез различни канали като онлайн магазини, социални мрежи, имейли и SMS, но също така и по телефон, и - поне такова е обещанието - персонализирано и в реално време. „Компаниите и търговските марки трябва да могат да общуват с клиентите по начина, по който те искат“, казва Щутц. Досега SAP не е разполагала с такова решение, което да идентифицира клиентите по различни канали.
Според пазарния анализатор Forrester Emarsys е един от водещите доставчици в областта на „Cross-Channel Campaign Management“. Производителят на софтуер предлага широка гама от продукти: Той обхваща всички фази на маркетинга, от печелене на нови клиенти до бонус програми, и използва изкуствен интелект, за да отправя автоматично препоръки към маркетинговите отдели. Съществуват и специални решения за определени индустрии като търговията на дребно и пътуванията.
Потенциалът е внушителен: Emarsys има около 2300 клиенти по целия свят, включително Samsonite, Swiss, Puma и Sky, показват данни на Forresters. Редовно плащаните такси за облачните услуги възлизат на около 100 милиона долара годишно.
С това SAP укрепва своята CRM област (въпреки че SAP предпочита термина “клиентско изживяване”). На този пазар конкурентът Salesforce е номер едно с голяма преднина. Производителят на софтуер от Сан Франциско увеличи пазарния си дял до 18,4% през миналата година. SAP, от друга страна, загуби клиенти през този период и с дял от 5,3% на практика е наравно с Oracle (5,2%), следван от Microsoft (3,7%) и Adobe (3,6%). Огромното послание на бившия директор на SAP Бил Макдермот да „преоткрие“ сегмента и да изпревари лидера на пазара в рамките на няколко години не звучи особено обещаващо две години по-късно. Междувременно американската компания (Salesforce) дори струва повече на борсата от конкурента ѝ от Dax.
Но с приходи от около 50 млрд. долара пазарът е голям и разнообразен - с безброй специални дисциплини - софтуерът за външни доставчици например е също толкова важен, колкото и онлайн маркетингът. В електронната търговия SAP е един от водещите доставчици заедно със Salesforce и Oracle, откакто придоби специализирания Hybris. Компанията сега смята да засили този бизнес с новото поглъщане.
Освен това SAP планира да свърже платформата за комуникация с клиентите с бизнес софтуера. Групата от DAX е лидер на пазара в този сегмент, който експертите наричат ERP. Фирмата може да използва историята на поръчките на даден клиент за рекламната кампания и да предлага само продукти, които се предлагат в правилния размер (например обувки с номер 50).
„Веднага след като трансакцията приключи, искаме да дадем възможност на нашите клиенти и техните марки да свързват безпроблемно данните на клиентите с всички други бизнес данни, включително данните от обратната връзка с клиентите“, обясни главният изпълнителен директор на SAP Клайн. Последните идват от дъщерното дружество Qualtrics, които SAP възнамерява да върне скоро на борсата.