Планът на Apple Inc. да създаде абонаментна услуга за новини среща силна съпротива от страна на големите издатели заради предложените финансови условия на гиганта, пише The Wall Street Journal, като се позовава на източници, запознати със ситуацията. Това усложнява инициативата, която е част от усилията на компанията да компенсира забавянето на продажбите на iPhone.
В пича* си към някои новинарски организации компанията от Купертино, Калифорния, заявява, че ще запази около половината от абонаментните приходи от услугата, казват източниците. Услугата, описана от мениджърите на концерна като „Netflix за новини“, ще позволи на потребителите да четат неограничено количество съдържание от участващите издатели срещу някаква месечна такса. Очаква се услугата да стартира по-късно през тази година като платено ниво на приложението Apple News, казват източниците.
Останалата част от приходите ще се събират в сума, която ще бъде разделена между издателите в зависимост от времето, което потребителите прекарват, ангажирани с техните статии, казват източниците. Представители на Apple са заявили пред издателите, че услугата за абонамент може да бъде оценена на около 10 долара на месец, подобно на услугата на Apple за стрийминг, но крайната цена може да се промени.
Засега New York Times и Washington Post са сред най-големите издания, които досега не са се съгласили да лицензират съдържанието си за услугата, отчасти поради опасения за предложените условия.
Разговорите продължават, а сделки с издателите все още могат да бъдат постигнати. Wall Street Journal също има опасения, но неотдавнашните му преговори с Apple са били продуктивни, пояснява един от източниците, запознати с въпроса.
Друго опасение на някои издатели е, че те вероятно няма да получат достъп до данните за абонатите, включително информацията за кредитните карти и имейл адресите, казват източниците. Информацията за кредитни карти и имейл адресите са от решаващо значение за информационните организации, които се стремят да изградят свои собствени бази данни за клиенти и да продават продуктите си директно на читателите.
Apple е предложила поне на някои издатели да предоставят достъп до съдържанието си за минимум една година, казват хората, запознати с въпроса. Някои издатели са искали по-дълъг ангажимент, докато други искат гъвкавост, за да могат да излязат от партньорството по-рано.
Apple отказва да коментира темата.
Услугата за новини е част от усилията на Apple да намери нови източници на растеж, докато продажбите на iPhone спадат. През миналия месец технологичният гигант съобщи за първото си намаление на приходите и печалбата от десетилетие за трите месеца, приключили през декември, след като приходите от продажбите на iPhone спаднаха с 15% до 51,98 млрд. долара. Apple се опитва да компенсира спада в основния си бизнес със смартфони с бързо развиващите се бизнес услуги, които включват продажби на приложения, абонаменти за стрийминг музика и мобилни плащания.
* конкурс на рекламен език - бел. ред.