Американският технологичен концерн Microsoft обяви, че недостигът на компютърни чипове е свил очакваните продажби на операционната система Windows през последните три месеца на 2018 г. и че тенденцията вероятно ще продължи да се отразява негативно на продажбите през следващите месеци.
Недостигът, който измъчва дългогодишния партньор Intel през последните месеци на 2018 г., е довел до 5-процентов спад на приходите на годишна база през второто фискално тримесечие от клиенти на Microsoft, които произвеждат компютри.
Microsoft не разкрива приходите за този бизнес. Но финансовият директор Ейми Худ заяви в интервю в сряда, че по-слабото снабдяване с чипове „е ограничило иначе здравата компютърна екосистема", пише The Wall Street Journal.
Общите приходи на компанията от Редмънд са нараснали с 12% на годишна база до 32,47 млрд. долара. Това е по-слаб ръст спрямо очакваните от анализаторите 32,51 млрд. долара, анкетирани от Refinitiv, което доведе до първоначалния спад на цените на акциите с 4% след края на сесията.
Акциите, които завършиха редовната търговия с ръст от 3,3%, се възстановиха частично от тези спадове, след като Худ разкри данните за трите големи подразделения на Microsoft – облачния бизнес, софтуера за производителност и персоналните компютри, които до голяма степен бяха в съответствие с прогнозите на Wall Street.
Печалбата е достигнала 8,42 млрд. долара на фона на загубата от 6,3 млрд. долара преди година, обвързана с американските данъчни промени, приети през декември 2017 г. Коригираната печалба е в размер на 1,10 долара за акция, което е повече от очакваното от анализаторите.
От година ръстовете на Microsoft се подхранват от фокусирането върху бързо развиващия се пазар на облачни услуги, където компанията се превърна в най-големия конкурент на Amazon.com Inc. - титла, която не успяваше да заеме от 2003 г. насам.
Недостигът в чипове ограничи с 1,5% растежа на сегмента More Personal Computing, където Windows е най-големият компонент, пояснява Худ. Анализаторът на Stifel Nicolaus Брад Рибек оценява загубата на 182 млн. долара.
Този недостиг не е разрешен, казва Худ. „Очакваме, въз основа на информацията, която имаме от нашите партньори, че той ще продължи през първата половина на 2019 г.“, каза тя.
Въпреки че Windows остава важен за концерна, Microsoft все повече разчита на бизнеса си с облака Azure, за да стимулира растежа. През тримесечието бизнесът с Azure е нараснал със 76%, което е силно представяне, тъй като темпът на растеж се забавя, а Azure става по-голям. Това е същият темп на растеж както през първото фискално тримесечие, но по-нисък от всеки друг период, откакто Microsoft започна редовно да разкрива показателя за това подразделение преди три години.
Microsoft не разкрива данни за приходите от Azure, но Рибак ги изчислява на стойност 2,87 млрд. долара за тримесечието, пояснявайки, че вероятно ръстът ще започне да се успокоява.
Растящият облачен бизнес на Microsoft помогна за това компанията да отнеме в края на миналата година титлата „най-ценна компания в света“ от Apple. Преди това Microsoft за последно бе лидер по този показател през 2003 г., когато Windows я пренесе до върха заради господството на Microsoft над технологичната индустрия.
За току-що приключилото тримесечие капиталовите разходи на Microsoft, пари, които в по-голямата част са изхарчени за изграждане на масивни центрове за данни за Azure по целия свят, възлизат на 3,9 млрд. долара. Година по-рано те бяха 2,7 млрд. долара , а през предишното тримесечие - 4,3 млрд. долара.
Изявлението на Худ, че разходите ще бъдат "сериозни", движещи се нагоре и надолу от тримесечие на тримесечие, демонстрират малко по-различно настроение, отколкото предпазливостта на Intel от миналата седмица заради забавяне на търсенето на чипове за центровете за данни.
LinkedIn, професионалната социална мрежа, която Microsoft придоби за 27 млрд. долара през 2016 г., продължава да се изплаща. В допълнение към интегрирането на LinkedIn в своя софтуерен пакет Office и този за продажбите Dynamics Microsoft продължава да печели високи приходи от услугите и рекламните операции на звеното. За току-що завършения тримесечен период приходите от LinkedIn са се покачили с 29%. Подразделението вече има 610 млн. потребители, заяви пред анализаторите главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела.
Това помогна за ръста от 13% на сегмента по производителността и бизнес процесите на Microsoft - до 10,10 млрд. долара. Търговската версия на онлайн софтуера Office 365 се похвали с ръст от 34%.
Приходите от дивизията за игрите са нараснали с 8% - понижение спрямо 44%-ен ръст през предходното тримесечие. Софтуерът и услугите за Xbox отчитат скок от 31%.
Още технологични новини вижте във видеото!