Първоначалното публично предлагане на акции на Snap на борсата в Ню Йорк в четвъртък може да донесе изненадващо много пари на компанията.
Snap e продала 200 млн. акции в първичното си публично предлагане по 17 долара всяка, става ясно от изявление на компанията. На тази цена компанията се оценява на около 20 млрд. долара на базата на 16,1 млрд. акции след IPO-то. Това означава, че цената е около 21,4 пъти над прогнозираните от Emarketer рекламни приходи за 2017 г.
Snap набра 3,4 млрд. долара при своето IPO, поставяйки цените на акциите над предварително заложения диапазон в рамките на първичното предлагане на най-голямата социална медия след това на Twitter преди повече от три години. Това е и първата американска технологична компания, която се листва през тази година.
„Има много хора, които наистина искат просто да участват в това горещо нещо, които виждат това като първа възможност от този вид от много години“, коментира Дейвид Къркпатрик, главен изпълнителен директор на Techonomy Media, в интервю за Bloomberg TV. И все пак, „те (Snap - б.ред.) трябва да свършат сериозна работа, за да започнат да правят реален бизнес, всъщност да излязат на печалба", допълва той.
Snap, която отчете нетна загуба от 515 млн. долара през миналата година дори и след като приходите скочиха почти седемкратно, има да доказва доста неща. Тя трябва да продължи да увеличава приходите от потребител и да адресира по-бавния растеж на потребителската база, който падна под 50 на сто през четвъртото тримесечие за първи път от поне 2014 г.
Facebook, с около 1,2 млрд. дневно активни потребители на водещата си платформа и 1,2 млрд. в своя инструмент за съобщения WhatsApp, се търгува около 10,5 пъти над оценката за приходите за тази година. Instagram на Facebook представи функция за правене на видео, подобна на Stories на Snapchat, и вече има 150 млн. потребители дневно, почти колкото са дневните активни потребители на Snap - 158 млн.
Когато става дума за ключов показател като средния приход от потребител (ARPU), Snap все още има какво да направи. Отчитайки висока загуба при високи приходи през 2016 г., социалната компания все още трябва да докаже, че може да поддържа значителен растеж на потребителската база и, най-важното, да го превърне в печалба.
Подобно на Facebook, Snap е много зависима от рекламните приходи, генерирани от потребителите, а през четвъртото тримесечие на 2016 г. глобалните приходи от абонат възлизат на 1,05 долара. За сравнение, при Facebook този параметър възлизаше на 1,21 долара (13% повече) през трите месеца, предхождащи нейното IPO. А днес Facebook се радва на средни приходи от потребител в размер на 4,83 долаеа. На фона на забавянето на ръста на потребителите на Snap може да ѝ се наложи да разчита на впечатляващ ръст в ARPU, ако иска да оцелее.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.