IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Задава ли се fintech балон?

Европейските банки придобиват все повече мобилни fintech стартъпи вместо да създават свои

17:45 | 21.08.16 г.
<p>
	<em>Снимка: pixabay.com</em></p>

Снимка: pixabay.com

Ако не можеш да ги победиш, стани част от тях. И европейските банки явно следват тази тенденция, придобивайки успешни мобилни fintech стартъпи вместо да създават свои, коментира колумнистът Лионел Лоран за Bloomberg Gadfly.

Предвид дългата история от стартъпи, продали се за огромни суми преди да се провалят (например купуването на Tumblr от Yahoo! за 1 млрд. долара), известни тревоги за бъдещето на сектора са разбираеми. Особено имайки предвид рекордните непечеливши придобивания на банките. Помните ли рекордната сделка за закупуването на ABN Amro от RBS месеци преди финансовата криза от 2008 г.?

Почти десет години и загуби за милиарди по-късно акционерите сега искат всеки излишък да се върне обратно при тях, а не инвестиран.

Но fintech индустрията има да измине още доста път докато стигне собствения си изключително болезнен Tumblr момент. Балансът на силата все още е в полза на купувача – дори ако оценките на компаниите се оказват твърде оптимистични. А затова си има причина.

Нито една от придобиваните мобилни банки не e успяла да привлече потребителите по начина, по който стартъп компаниите от други сектори успяха.

Когато Yahoo! купи Tumblr, блог платформата имаше над 300 млн. прегледа на месец, а онлайн търговецът на дребно Jet.com – наскоро купен от Wal-Mart за 3 млрд. долара, има 3,6 млн. потребители. Контрастът с мобилната банка Fidor, придобита от френския кредитор BPCE, е изумителен. Тя има 120 хил. притежатели на сметки. Когато BBVA купува Simple за 117 млн. долара през 2014 г., американското приложение за онлайн банкиране има едва около 100 хил. потребители.

Технологията може да е налице, но натискът да платиш повече за конкурент, който може да елиминира клиентската ти база, не е.

Това може да се промени, ако новоизлюпените банки като Mondo, Atom или Number26 уцелят с правилна стратегия или продукт. В Европа Fidor вероятно е най-близо до достигането на тази точка, след като сключи сделка за предоставянето на разплащателни услуги за мобилната мрежа Telefonica, която има 43 млн. клиенти в Германия.

Но увеличаването на депозитите остава скъпо, а кредитирането изисква капитал.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 00:26 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Софтуер виж още

Коментари

Финанси виж още