Най-голямата платформа за плащания към трети страни в Китай Alipay, дъщерно дружество на Alibaba Group на Джак Ма, сключва сделки с физически магазини за търговия на дребно в Европа, за да засили офертите си сред китайските туристи и напуснали родината си китайци. Платформата се опитва да добави различни екстри към приложението си за мобилни разплащания за китайски туристи във Франция, Великобритания, Германия и Италия, но няма планове да предлага услуги за потребители, които не са от Китай, съобщава Bloomberg.
“Европа е популярна дестинация за нашите китайски потребители, затова е важен пазар за нас“, казва Рита Лиу, ръководител на Alipay за Европа, Близкия изток и Африка, в интервю. „Активно търсим партньори в Европа – търговци, които искат да предлагат услуги на китайски туристи или технически доставчици при плащанията. Но засега нямаме планове да таргетираме европейски потребители“.
Alipay, която има 450 млн. потребители, провежда разговори с търговци на дребно във френската столица, включително с Printemps – един от най-големите търговски центрове в града. Компанията разкри планове миналата седмица да продава туристически застраховки на Axa на потребителите си, като в същото време работи с германската Wirecard, за да въведе услугата за мобилни разплащания в 69 магазина на летището в Мюнхен. Alipay води разговори и с други партньори в технологиите, търговията на дребно и плащанията във Франция, Германия, както и във Великобритания и Италия, казва Лиу.
Трансграничната стратегия наподобява тази на Alipay с американските му партньори. Платформата сключи сделки с компании като Uber, Airbnb и Macy’s, за да могат китайските потребители да плащат с приложението или като доближат Alipay до безконтактен терминал, или като касиерът сканира баркода на екрана на мобилния телефон.
Стъпките подчертават как в сферата на плащанията, както и в други технологични сектори, по-скоро Европа и САЩ се нуждаят от китайските потребители отколкото обратното. Около 120 млн. китайски туристи пътуват всяка година, като най-популярните дестинации извън Азия са Франция, Италия, Швейцария и Германия, сочат данни на China Tourism Research Institute. Всеки един от тях харчи средно по 875 долара при пътуванията си.
Във войната кой да доминира сред потребителите в света на мобилните разплащания Китай се изстрелва много по-напред. Tencent Holdings има над 700 млн. потребители на платформата си за съобщения WeChat, която предлага и финансови услуги, включително плащания. За сравнение мобилните портфейли на Apple, Google и Samsung имат само няколко десетки милиони потребители общо. Макар да е още в началото Facebook се надява, че ще постигне успех в плащанията, инвестирайки в полезни роботизирани асистенти, които ще позволяват на потребителите да пращат съобщенията през чат услугата Messenger, поръчвайки хамбургери или офис консумативи.
В свят, в който всички пътища водят към плащанията, последните инициативи на Alipay показват, че подпомагането на потребителите при покупките им е ключова функция на бизнеса. Решаващо за тези дигитални гиганти, независимо къде в света са, е да станат важен двигател на търговията и да могат да взимат дял от сделките, чието осъществяване подпомагат.
Именно затова те търсят начини да разширят списъците с търговци на дребно, които ще приемат услугите им за плащания в допълнение на картите на Visa и American Express.
“Ключовата битка за дигиталните гиганти днес е мащабът им сред търговците. А това важи за всички от Alipay до Apple или Facebook”, казва Мишел Легер, ръководител на иновациите в Ingenico Group, която наскоро сключва сделка да управлява електронните трансгранични покупки на Alipay. “Всички те имат връзка с милиони потребители, но се нуждаят и от другата страна на уравнението – указателите на търговците“.
Още за плановете на Alipay можете да научите от видеото на Bloomberg
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria