Одиторите имат нова страст. Бързото развитие на дигиталните технологии и нови правила, задължаващи големите компании да приемат оферти за одит поне веднъж на десетилетие, принудиха счетоводните фирми да се преориентират с цел да си осигурят работа, пише Financial Times.
Големи и изгодни договори, които някога бяха циментирани, сега не са сигурни. Миналия месец Barclays нае KPMG за одиторска компания, скъсвайки 120-годишната връзка с PwC.
И след като конкуренцията за нов бизнес се разгорещява, големите четири одиторски компании опитват да впрегнат сили в дигиталния анализ на данни.
„Офертите за одит ни направиха по-иновативни“, коментира ръководителят на KPMG във Великобритания Тони Кейтс. Миналата година дружеството подписа сделка за анализ на данни с McLaren.
В сърцето на трансформацията е способността на одиторите да събират, анализират и тестват цели набори от данни вместо да разчитат на ограничени шаблонни за данни, каквито имаха в миналото.
„Технологията на PwC взима пример от книгите на Amazon или Microsoft“, твърди ръководителят на глобалната трансформация на PwC Гари Рапси. По негови думи фирмата изгражда технологията, за да се справи с и тества големи обеми с данни за клиентите – от точността на комуналните сметки до ценообразуването.
Но обработката и съхранението на големи количества данни създава потенциални проблеми, свързани най-вече с кражбата им или кибер атаки.
Всичко това се случва, след като британският счетоводен регулаторен орган призова одиторите да подобрят иновациите си и да бъдат по-скептични на фона на критиките относно участието на професията във финансовата криза.
Според одиторите прегледът на голям обем данни им помага да се усъвършенстват спрямо потенциални проблеми и освобождават одиторите от ангажимента да се съсредоточават върху тях.
Одиторските фирми дават четири примера за това как технологиите променят бизнеса им.
Анализиране на счетоводните книги за текущите сметки на компаниите
Компаниите някога използваха счетоводни книги, за да записват трансакциите преди да бъдат отразени ръчно. Тези книги все още се използват от някои компании, за да правят коригирани записи и да записват уникални финансови трансакции.
Анализът на цели групи от счетоводни книги с текущи сметки могат да маркират аномалиите като записи, публикувани в странни моменти - например през почивните дни - или от неподходящи хора. Според одиторите така и измамните сделки ще се откроят.
Проверка на разходите по вземания
Анализът на цели бази данни за разходи по вземания, вместо да се разчита на шаблон, може да спомогне за извеждане на аномалиите на преден план.
Анди Уитън, който е партньор в Deloitte, отговарящ за одита и анализа на риска, коментира, че анализът на данни освобождава одитора от ангажимента да прекарва време, фокусирайки се върху изключенията.
За свой британски клиент PwC създаде интерактивна карта, която в реално време изобразява разходите за всеки полет и кой ги е направил. Въпреки че бизнесът на британската компания е местен, картата показва полети до Бризбейн в Австралия и Остин, щата Тексас, който нарушават политиката на компанията.
Правилата на компанията могат да бъдат вградени в аналитични системи, като например максималните разходи, свързани със заеманите постове, или за проверка на несъответствие.
Осигуряване на сигурност
Развитието на технологиите разширява потенциалния обхват на одиторските функции отвъд счетоводните сметки на компанията до области, измежду които сигурността относно безопасността на храните.
Например, около 542 млн. души всяка година страдат от хранително натравяне. Това накарало екип на PwC да се съюзи с латвийска компания, която произвежда устройство, което позволява на потребителите да проверяват дали храната е прясна.
Устройството използва сензори, за да засече дали определена храна е свежа или опасна за здравето на човека или дали съществува вероятност за хранително отравяне.
След това софтуерното приложение за данни на PwC – Halo, съветва търговците на дребно.
Следене на социалните медии
Отличителните белези, оставяни от компаниите и физическите лица в мейли и социалните мрежи, доведоха до разпространението на „неструктурирани данни“. Сега одиторите се опитват да следят тези данни, измежду които постове във Facebook или LinkedIn или туитове, за да проследят настроението и да открият потенциално погрешно поведение.
Те създадоха програми, които анализират връзката между различните бази данни, сканирани през мейли и гласови съобщения с думи и софтуер за засичане на емоциите.
Например, в Нигерия думата „коза“ (goat), ако присъства в кореспонденцията, може да бъде индикатор за високо рискови плащания, тъй като е прието да се плати с кози на някого, за да се улесни даването на подкуп, коментира ръководителят на одита в EY Хайуел Бол.
Освен това през социалните медии могат да се проследят потенциални условни задължения, увреждане на бранда, екологични проблеми и бъдещи съдебни спорове.