IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как електронните игри преобразяват рекламния бизнес

Гейминг индустрията изпреварва по приходи музикалния бизнес, а игралните турнири привличат десетки хиляди участници и милиони пред екраните

16:00 | 21.09.14 г.
<p>
	Снимка: <em>Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

До неотдавна компютърните игри се свързваха предимно със забавление. Впоследствие пълната отдаденост на определена група хора към новото развлечение доведе до създаването на термина “електронни спортове” (е-sports). Всичко започна през 90-те, когато бяха организирани първите турнири по електронни игри, често провеждани в хотелски зали с няколкостотин зрители. В началните етапи на тези спортове печелившият отбор си тръгва от турнира с по-малко пари, отколкото е дошъл, тъй като разходите за пътуване и престой обикновено са били по-големи от самия награден фонд.

Но какво се случва днес. В баскетболни зали в Щатите се събират повече от 11 000 зрители, готови да гледат на големи екрани как два виртуални отбора се стрелят, бият, развиват стратегии и какво ли още не, а играчите са отделени в две шумоизолирани кабини. Наградните фондове спокойно достигат 11 милиона долара, което звучи налудничаво, до момента, в който разберете, че бизнесът с електронни игри в световен мащаб надхвърля 20 млрд. долара. За сравнение, с такъв годишен приход не може да се похвали музикалната индустрия, а филмовата е на една крачка.

Знаците на успеха почти отразяват постиженията на истинските спортове. Гейминг турнирите привличат хиляди посетители, разпродават местата в гигантски зали, а някои от тях привличат повече зрители пред екрана, отколкото някои от традиционните спортни събития. Едни от най-големите рекламодатели в света, като Coca-Cola и American Express, са спонсори на някои от шампионатите, наградните фондове се измерват в милиони долари, а някои от най-добрите играчи печелят 6- или 7-цифрени суми. Професионален геймър е желана професия за много млади хора, решени да търсят славата и парите, правейки това, което им носи най-голямо удоволствие.

През миналата година Щатският департамент започна да издава визи на професионалните геймъри, използвайки програмата, използвана за разрешаването на достъп до страната на истинските атлети. През тази есен университетът “Робърт Морис” в Чикаго ще отпусне 500 хил. долара от стипендиите, предвидени за спортисти, на геймъри. Това е първият американски университет, подемащ такава инициатива.

Интересът е толкова голям, че електронният гигант Amazon похарчи 970 млн. долара за придобиването на Twitch – компания, специализирала в излъчването на игри в реално време по телевизията. Само през юли услугата на Twitch са ползвали повече от 55 милиона души. Сайтът на компанията е особено привлекателен за добрите играчи, които измислят начини да печелят пари. Те продават реклама към видеата си, таксуват желаещите да получат абонамент към излъчвания материал и получават дарения от най-заклетите си фенове.

“Това нещо се развива учудващо бързо,” казва Джеймс Лампкин, продуктов мениджър на Лигата по електронни спортове (Electronic Sports League - ESL). Това е един от най-големите шампионати по електронни спортове, който през март събра 73 000 участници на четиридневен турнир в Катовице, Полша.

Гейминг турнирите съществуват от десетилетия, но случващото се в момента бе немислимо дори преди няколко години. Високоскоростният интернет и все по-достъпните игри развиха индустрията до умопомрачаващи мащаби, а турнирите се увеличиха неколкократно като размер и честота на провеждането им в различни точки на света. Вече нищо не опира само до Южна Корея, в която години наред се провеждаха най-значимите събития, посетени от най-много хора.

Последна актуализация: 07:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Софтуер виж още

Коментари

Финанси виж още