През миналата седмица Apple изненадващо обяви, че ще пусне новата версия на компютърната си операционна система безплатно. През годините старите версии на платформата се предлагаха за над 100 долара, като предишната версия Mountain Lion струваше скромните 19,99 долара, припомня MarketWatch.
Според анализатори обаче компанията няма да остане с празни джобове и ще получи своето, но под друга форма. Стойността на софтуера ще бъде калкулирана в цената на крайния продукт, както и в допълнителните услуги, които компанията ще предлага.
“Днес ще революционализираме ценообразуването,” заяви Крейг Федериги, който оглавява екипа, разработващ операционните системи на Apple.
Mavericks, както е по-известна новата платформа, оптимизира работата на компютрите на компанията и увеличава живота на батерията, но най-вече ги запазва затворени в екосистемата на Apple.
"Изглежда, че Apple се опитва да промени икономиката в цялата индустрия,” коментира технологичният анализатор Джеф Кейгън. “От една страна това обезпокоява конкуренцията, но от друга, какво, по дяволите, ги накара да се забавят толкова мното?”
Решението да пусне софтуера си безплатно, не е ново за Apple. В периода 1984 - 1991 г. компанията предлага компютърната платформа свободно, а на следващата година дебютира версията ѝ 7.1, която струва 95 долара.
Експерти смятат, че изборът на момент за вземането на подобно решение е от изключителна важност. “Подходът е напълно различен от този на Microsoft, която печели основно от своя офис пакет, докато печалбата ѝ от хардуер е нищожна или в някои случаи никаква”, коментира Марк Спуунауер, главен редактор на LaptopMag.com. “Amazon също прави парите си от продажбата на съдържание и абонамент, което отново е в пълен контраст с решението на Apple”.
С пускането на безплатен софтуер Apple придаде още по-голяма важност на цялата екосистема от приложения и програми, твърди консултантът Брайън Айсенберг. "Компаниите в бранша са ограничени в това да снабдяват клиентите си с технологии, така че някои от тях развиха бизнеса си и се превърнаха в магазини за всичко - от филми, до книги и градински мебели. В Apple просто установиха, че има много повече стойност не в самата операционна система, а в това, което я придружава. Компанията прави много повече пари от продажбата на цялата екосистема. Осигури на хората страхотно изживяване с продуктите ти и те ще плащат за допълнителни екстри”, завършва Айсенберг.
Други компании приемат различен бизнес модел. Adobe Creative Cloud, например, предлага цялата си софтуерна гама под наем за 50 долара на месец, но само при сключен едногодишен договор. За желаещите да ползват програмите в избрани от тях месеци, цената е 70 долара на месец. Google Cloud пък предлага офис пакета си Google Docs абсолютно безплатно за ползване онлайн, но таксува използването на сървърно място.
преди 11 години Добър ход според мен. Потребителите масово ще минат на маверикс, от което в крайна сметка печелят и разработчиците (съобразяват се само с една версия на ОС), и клиентите (получават по-изпипан софтуер). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Поредната "революция" на ябълката. Само да вметна, че подобни модели отдавна има при линукс дистрибуциите като RedHat, SuSe и Ubuntu. Които предлагат най-вече платена качествена поддръжка отдалечено или на място на продуктите си и фактически от това печелят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар