А1 България отчете успешна 2020 г. във финансов план въпреки предизвикателствата, свързани с коронавирусната пандемия. Телекомът обяви, че дигиталната трансформация и ICT решенията за бизнеса са му помогнали да регистрира ръст по всички важни показатели.
В съобщение до медиите компанията представи финансовите си резултати за миналата година, от които става ясно, че приходите са нараснали с 5,7 на сто до 513,8 млн. евро, прекрачвайки границата от 1 млрд. лева.
Финансови
Печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) за 2020 г. е 192,4 млн. евро, като за периода се е увеличила със 7,3% спрямо предходната година.
Само два от показателите на A1 България бележат спад. С 1,9% се е свил броят на клиентите на мобилни услуги, а при сегмента „Други приходи“ понижението е с цели 46,3% до 4,5 млн. евро спрямо 179,4 млн. евро за 2019 г.
Доброто представяне по останалите показатели телекомът отдава на стабилното развитие на мобилния си сегмент, както и на силния ръст на фиксираните услуги. Последното е свързано с успеха на ICT услугите, предлагани на корпоративни клиенти, ексклузивното спортно съдържание, както и търсенето на по-висок клас услуги при широколентовия интернет.
Въпреки спада на броя на клиентите на мобилни услуги А1 България записва 6,3% ръст на приходите от мобилни и фиксирани услуги до 402,3 млн. евро спрямо 2019 г. Най-силен ръст за миналата година имат фиксираните услуги. При тях повишението е с 11,4 на сто до 131,3 млн. евро, което се дължи най-вече на ICT решенията, предлагани от компанията.
От А1 България допълват, че през миналата година фирмата е станала пълноправен SAP интегратор със собствен SAP Компетентен център. Освен това компанията е увеличила капацитета на центъра си за данни в София и е подновила партньорството си със Cisco. Не на последно място е предложила нови услуги, включително решения за домашен офис в условията на пандемия, термокамери, термотаблети и други.
Всичко това е допринесло за 41-процентния скок на брутните приходи от ICT услуги на годишна база. Отвъд приноса на услугите за видеонаблюдение, за системна интеграция и виртуални центрове за данни, фактор са били и спортните канали на компанията, както и търсенето на интернет с по-висока скорост предвид нуждите на всички, работещи от домовете си.
Благодарение на това средният приход от фиксирана линия (ARPL) е нараснал с 2,2% до 13,7 евро, а броят на фиксираните услуги – с 1,6% до над 1 081 000 клиенти. Основният принос тук е свързан с повишаването на броя на абонатите на домашен интернет. Те са достигнали 478 400, след като показателят е нараснал с 3% спрямо предходната година.
А1 твърди, че има „стабилно представяне в мобилния сегмент“. Наложените през 2020 г. блокади и мерки за овладяване на разпространението на Covid-19 са нанесли удар на роуминг услугите, но компанията е успяла да коменсира чрез пускането на иновативни продукти, успешни продажби на нови услуги на съществуващи клиенти и инвестициите в развитието на мобилната мрежа. Така приходите от мобилната мрежа са се увеличили с 4% до 271 млн. евро. С 6,1% пък е скочил средният приход от абонат (ARPU), който е достигнал 6 евро.
А1 допълва, че през 2020 г. е направила големи инвестиции в мрежата си, благодарение на които е успяла да издържи на по-голямото натоварване след първата блокада у нас, която беше наложена в началото на март миналата година. Същевременно инвестициите са допринесли и за подготовката за пускането на 5G през ноември.
А1 България даде заявка, че ще инвестира над 780 млн. лева в мрежата си в следващите четири години.
От своя страна, A1 Telekom Austria Group, част от която е и А1 България, отчете „силно оперативно представяне“ за 2020 г. Общите приходи бележат 0,3% понижение, но приходите от услуги са останали стабилни въпреки големите загуби и негативните ефекти от чуждестранните валути, гласи отчетът на групата, публикуван на уебсайта ѝ. Като се изключат валутните колебания и еднократните ефекти, общите приходи са нараснали с 1,5 на сто.
Приходите от мобилни услуги са се свили с 0,7% на ниво група, след като ръстовете в Австрия, България и Сърбия почти са компенсирали спадовете в Беларус и Словения.
EBITDA се увеличила с 1 на сто. Нетната сума за 2020 г. е достигнала 388,8 млн. евро, което е над сумата от 2019 г. За 2021 г. групата прогнозира 1% ръст на общите си приходи.