Samsung обяви иновация, която има потенциал да стане революционна. Важното сега е да не объркат нещата, пише Леонид Бершидски в свой анализ в Bloomberg, цитиран от БТА.
В сряда, 7 ноември, след години на слухове и спекулации, Samsung най-накрая представи смартфон със сгъващ се екран, който планира да пусне в продажба догодина. С риск да звуча като наивен тийнейджър, според мен това е иновация, която има потенциала да стане революционна, от величината на iPhone. Ако производителят успее да действа правилно.
Технологията е малко или повече назряла от известно време. Органичните, светоизлъчващи съединения и електрическите вериги, които осигуряват заряд за тях, могат да бъдат отпечатани на филм, както и вградени в неогъваемо стъкло. Предизвикателството да се произведе устройство със сгъваем дисплей обаче бе огромно.
Как може да се направи сгъваемо устройство, което да е достатъчно тънко, за да се събере в джоб и все пак да съдържа батерия, която може да захранва голям екран достатъчно за интензивна употреба? Какъв вид връзки ще са необходими, за да се гарантира, че телефонът се сгъва удобно и безопасно? Колко пъти може да бъде огънат един екран, преди да се счупи? Как мобилните приложения автоматично да се върнат към подходящата големина при преминаването от голям към малък екран и обратно?
Някои от техническите проблеми все още не са разрешени. Samsung например очевидно все още не е намерил начин да вгради четец за пръстови отпечатъци в сгъваемия екран по начина, по който успя да го направи при стъклените си телефони от ново поколение.
Освен това се твърди, че бизнес логиката на подобно начинание е спорна. Защо изобщо някой би искал сгъваем телефон, и коя съществуваща технология би революционизирало това?
Традиционните екрани на смартфони са достатъчно големи, за да направят таблетите излишни за повечето хора. Пазарът на таблети, дори като се включат устройствата с откачаща се клавиатура като Microsoft Surface и неговите клонинги, се свива. Броят на доставените устройства е намалял с 5,4% на годишна основа през трите месеца до септември, според компанията за пазарни проучвания IDC.
Когато стартъп компанията Royole пък представи телефона си със сгъваем екран в опит да изпревари Samsung, рецензент, който беше успял да си поиграе с него, написа, че усещането е по-скоро за хитроумна играчка, отколкото за революционно устройство.
Дори Samsung изглежда е предпазлив и се отнася към сгъваемия телефон като към пазарна ниша с потенциал за растеж.
Според мен обаче, съмненията са подобни на изразяваните, когато Apple представи първия iPhone. Кой искаше телефон с тъчскрийн и как той щеше да се конкурира с огромното многообразие от устройства на пазара? Разбира се, само по себе си, това не обезсилва съмненията - има доста технологични иновации, които не разпериха крила.
Помните ли Fire Phone на Amazon, който обещаваше нещо, подобно на холограмите от "Междузвездни войни", да се появява от екрана му? Оказа се издънка.
Навремето твърдях, че Amazon не е компанията, която трябва да представи подобна авантюристична иновация - тя нямаше екипа разработчици, необходим, за да се направи новата 3D функция важна за потребителите. Samsung - и Google, която помага на южнокорейския гигант и други производители на смартфони да въведат Android в сгъваемите устройства - има такива. Има и убедителни причини, заради които както потребителите, така и производителите да се насочат към новата технология.
Вярно е, че смартфоните с 6-инчови екрани убиват таблетите. Това се случва откакто Samsung пусна Galaxy Note през 2011 година на фона на викове "кой ще иска толкова огромен телефон?". Хората обаче избраха тези смартфони с голям екран като компромис, просто защото таблетите не се побират в джоб и са неудобни за обикновени обаждания и писане на съобщения.
Четенето, гледането на видеа и играенето на игри на телефон с голям екран обаче не е особено щадящо за очите. Писането на дълги съобщения на малките клавиатури е умение, което някои хора просто не могат да овладеят, поне не и без да развият заболяването, което се нарича "смартфон-палец". Всичко това е поносимо, но изморително. Опитът да покажеш нещо на приятел на екрана, докато се опитваш ти също да гледаш, пък е упражнение, подходящо за акробати.
За производителите ползата от разпространяването на сгъваеми телефони може също да бъде значителна. Без значение колко устойчив е полимерът на сгъваемите екрани, той ще се износи от многото сгъване, което ще създаде естествен (макар да се надяваме разумен) цикъл от необходимост от поправки. Това може да улесни планирането на продажбите и производството. Сега средният цикъл на модернизиране на смартфон в САЩ е 32 месеца спрямо 24 до 25 месеца през 2013 и 2014 година. Съкращаването на цикъла, дори и с малко, ще оживи пазара на смартфони и може би ще сложи край на наблюдавания спад в продажбите, които намаляха с 2,1 % през трите месеца до юни.
Samsung и Google просто трябва да си изиграят картите правилно. Важно е южнокорейският производител да получи хвалебствени рецензии за първия нов продукт, който пусне, и да се увери, че първите закупили го няма да започнат твърде скоро да се оплакват от качеството. За Google пък е важно да адаптира Android, така че да не се изисква твърде много работа на разработчиците да го приспособят към сгъваемия екран. Това е голяма пречка, която трябва да бъде преодоляна преди Samsung да пусне на пазара каквото и да било. Пускане на устройство без поне най-използваните приложения да бъдат напълно съвместими в променящата се форма, е фактор, който може да убие потенциалната революция още в зародиш.
Не е необходимо всичко да е перфектно. Първият iPhone не беше и от него бяха продавани само един или два милиона броя на тримесечие през първата му година. Трябва просто да е достатъчно добро, така че първите потребители да оценят предимствата му. Оттам до масовото му възприемане ще минат само няколко години, при положение че няма големи проблеми с качеството и съвместимостта. Технологията най-накрая ще се утвърди, ако Apple, който купува екрани за iPhone от Samsung и LG (друга компания, работеща по сгъваеми екрани) също направи крачката. Концернът вече многократно е действал така след наблюдения на експериментите на други производители - по-големи размери на екрана, множество лещи на камерите, заоблено стъкло и други постепенни революции.
Нищо от това не е даденост. Стискам палци Samsung и Google да не проиграят възможността.
/БТА/