Продажбите на смартфони са се свили леко миналата година за първи път от дебюта на iPhone през 2007 година, а според предварителните данни тази години растежът ще се забави още, става ясно от анализ, цитиран от БТА.
Анализаторите посочват няколко фактора, които са се отразили на пазара на смартфони. Сред тях са липсата на нови характеристики на устройствата, които да привлекат потребителите, по-дългото използване на джаджите, както и насищането на ключови пазари като Китай, които даваха тласък на растежа.
Пазарът достигна връхната си точка, това е решаващият фактор, каза Боб О'Донъл, анализатор и консултант от Technalysis Research.
Със сигурност това не е краят на смартфоните, това е краят на растежа на пазара на смартфони, отбеляза той.
Пазарът на смартфони започна да се насища през 2016 година, по същия начин както се случи с пазара на таблетите и персоналните компютри години по-рано.
Това не означава, че пазарът не е силен - това е един огромен пазар, но означава, че търговците трябва да мислят по различен начин, коментира пред Франс прес Боб О'Донъл.
Търговците на смартфони, които вече държат част от пазара, не трябва все така да разчитат на бързо растящ дял, а на умни конкурентни ходове, за да повишат приходите, посочват анализатори.
Samsung остава пазарен лидер, според проучванията, но преднината му пред Apple намалява.
Китайската компания Huawei е на трето място, а другият конкурент от Китай Xiaomi расте бързо, въпреки че не присъства на пазара в САЩ.
International Data Corporation - IDC съобщи, че продажбите на смартфони през 2017 година са спаднали с 0,1 % до 1,472 милиарда устройства, главно заради слабия растеж през четвъртото тримесечие.
IDC очаква спад и през 2018 година преди да започне възстановяване благодарение на новите телефони за 5G мрежите и динамично развиващия се индийски пазар.
Основната причина за спада миналата година според IDC и други е бил китайският пазар.
IDC прогнозира, че пазарът за смартфони в Китай ще остане без промяна догодина, а продажбите в Индия се очаква да продължат да растат силно благодарение на по-ниските цени.
"Китай остава основно направление за мнозина, тъй като потребява около 30% от смартфоните в света," посочи анализаторът от IDC Райън Рийт.
Катализатор за съживяването на продажбите на смартфони може да стане появата догодина на устройства, които използват супербързите телекомуникационни мрежи 5G, според IDC.
Засега секторът изглежда вял. Counterpoint Research обяви, че пазарът на телефони отчита спад с 3% през второто тримесечие спрямо година по-рано - второ поредно тримесечно понижение.
"Отслабващото търсене на смартфони се дължи на забавяне на развитите пазари, където циклите на замяна се удължават, като характеристики и дизайнът на смартфоните са достигнали предела си," каза анализаторът от Counterpoint Тарън Патак.
Нововъзникващите пазарни икономики обаче все още предлагат съществени възможности, допълни той.
Телефоните с операционната система Android на Google се очаква да продължат да доминират на пазара за смартфони с дял от около 85%, който ще остане сравнително стабилен през идните години.
Няма съмнение, че Android е операционната система, която е предпочетена от масовия пазар и нищо не ни навежда на мисълта, че това може да се промени, посочва в прогнозата си IDC.
Макар че доставките на смартфони тази година ще намалеят, средната продажна цена ще се повиши над 10% до 345 долара и тенденцията ще бъде към повишение, посочи ръководителят на научно-изследователския отдел на IDC Антъни Скарсела.
Тази година ще продължи съсредоточаването върху ултраскъпия сегмент на пазара, като очакваме на развитите пазари да бъдат пуснати много от устройствата, които са представителни за производителите, каза Скарсела.
Тъй като икономиката в много страни по света се подобрява, повече хора могат да си позволят да преминат към по-скъпите модели.
Луксозните смартфони обаче ще бъдат под натиск да покажат, че си заслужават цената, платена за преминаването към тях от по-евтините модели, коментират анализаторите.
Apple се справя със спада на пазара по-добре, отколкото конкурентите му, но остава под натиск да впечатли потребителите, след като представи iPhone X на цена от 1000 и повече долара.
С концентрирането си върху луксозните телефони Apple трябва значително да повиши цялостното удовлетворение от използването на следващото поколение iPhone, за да накара хората да поискат замяна и да се стигне до солиден растеж в близко бъдеще, каза ръководителят на изследователската дейност към Gartner Аншур Гупта.
Apple представя част от стратегията си на годишната конференция на разработчиците си в Калифорния, която тече тази седмица.
Някои анализатори обаче предупреждават, че Apple не мисли в перспектива за това как потребителите ще взаимодействат с технологиите отвъд смартфона.
Анализаторът от ABI Research Дейвид Маккуин посочи в доклад от декември, че Apple изостава от конкуренти като Google и Amazon в разработването на нови видове устройства и че Apple ще бъде "изоставащ" в ерата след смартфоните.
Новата вълна иновации при смарт устройствата ще бъде водена от Google и Amazon, тъй като очевидната им сила в основни сектори на растеж, особено компютърната наука, позволява по-гъвкав подход при предлаганото взаимодействия между потребител и следващо поколение устройство, казва Маккуин.
преди 6 години Аз съм твърде смарт за смартфон и си карам с телефон за 100 лв, от 4 години и батерията още държи по седмица. Не виждам смисъл да го сменям. Върши ми работа. Истината е, че пазарът няма иновации и никой не вижда голям смисъл да си подменя устройството. Вкарват се някакви безсмислици, които 80% от потребителите не ползват, ми успех да накараш някой да изпита нуждата да си купи нов. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Дори и при този вариант - има много хора които се връщат към телефона за 50 лв , а други ще ги държат и повече от 2 г. , трети ще се рециклират . При една фин. криза може и 50 % да паднат продажбите поне . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ъхъ , всяка година трябва да се сменят ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Хората си подменят смартфоните средно всеки две години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години "продажбите през 2017 година са спаднали с 0,1 % до 1,472 милиарда устройства" Ако населението на земята е 7 милиарда и 3-4 нямат достъп до интернет . Остават 3 милиарда потенциални клиенти . За 2 години пазарът се насища и на 3 тата година продажби - 0 . Така виждам нещата . Освен ако не излязат *** и не започнат да се развалят на 2 години . отговор Сигнализирай за неуместен коментар