За да разберем как пристигането на PPF Group може да разтърси телекомуникационните пазари в Унгария и на Балканите, трябва да погледнем какво е направила тя в Чехия, пише в свой анализ Bloomberg.
Частната финансова група на Петр Келнер, най-богатият мъж в източната част на Европейския съюз, разполагащ със състояние от 12,6 млрд. долара, ще се изправи срещу Deutsche Telekom, Vodafone Group и Telekom Austria.
Местните анализатори и властите твърдят, че относително новият представител на сектора може да прави повече експерименти, той може да експериментира, докато контролира разходите и има ясното разбиране за бившите комунистически пазари.
През тази седмица PPF обяви, че ще купи мобилния бизнес на Telenor в Унгария, България, Сърбия и Черна гора за 2,8 млрд. евро (3,45 млрд. долара), слагайки край на спекулациите, продължили с месеци, за съдбата активите на норвежката компания в Източна Европа.
Първите крачки на Келнер в телекомуникационната и медийната индустрия бяха преди близо 5 години, когато той придоби по-голяма част от чешкия телеком от испанската Telefonica за около 3,4 млрд. долара.
"PFF вероятно ще бъде по-агресивен и по-активен инвеститор от Telenor и вероятно ще се опита да изпревари своите конкуренти, като оптимизира операциите или като предложи нови услуги“, коментира Милан Ваничек, анализатор на J&T Banka в Прага. „Пристигането на един финансов хищник ще насърчи конкуренцията и ще раздвижи нещата“.
Подходът на PFF е свързан с това, че е създадена като компания, фокусирана върху управлението на инвестиции, застраховането и недвижимите имоти. След това се насочи към други индустрии, включително към биотехнологиите, а сега увеличава залога си в телекомуникациите.
Тя може да стъпи на опита си с O2 Czech Republic, бивша държавна компания, която дълго време доминираше в страната и се конкурираше на мобилния пазар основно с T-Mobile Czech Republic и Vodagone. След като PPF пое контрола над нея, прехвърли инфраструктурата в отделна компания, за да облекчи регулаторните препятствия и да увеличи печалбата, като същевременно намали работната сила и оперативните разходи.
Освен това PPF насърчи експанзията на O2 CR в услуги като застраховането на устройства и телевизионни програми. Последното включва ексклузивни права за всички футболни мачове от Шампионската лига в страната за следващите три години. Комбинираната нетна печалба на двете звена за 2017 г. беше над два пъти по-голяма от приходите за 2014 г. Общите приходи пък са скочили с 31 на сто през периода.
Сделката с Telenor ще даде на PPF още 9 млн. потребители, 3500 нови служители и около 1,5 млрд. долара допълнителни годишни приходи, на база на резултатите от 2017 г., сочи изявление на компанията относно придобиването.