Европейските телекоми се притесняват от усложнената регулация и стеснен спектърен обхват в сравнение с конкурентните оператори в САЩ. Това стана ясно по време на одишната среща на Eвропейската асоциация на телекомуникационните оператори – ЕTNO. Мениджърите подчертаха необходимостта от повече свобода и възможности за възвръщаемост на инвестициите.
„Телеком операторите в Европа трябва да имат свободата да рискуват. Не би било успешно да се опитваме да ограничаваме бъдещето, преди то да се е случило. Моят апел към регулаторните органи е: оставете индустрията свободна от рестрикции и нека конкуренцията е основен регулаторен двигател. Това би бил верният път, който подхожда на Европа“, е заявил от подиума и главният изпълнителен директор на VIVACOM Атанас Добрев, цитиран от пресцентъра на компанията.
„Нуждаем се от балансирана, прозрачна и предсказуема регулация, която да стимулира предлагането на нови услуги на потребителите ни и създаване на нови работни места в страните от ЕС“, е добавил още той.
„Промяната ще се случи и тя несъмнено ще доведе до нов начин на живот и до нови бизнес правила“, добавя още Добрев. „Важното е доколко европейските компании ще участват в тази промяна и дали ще имат възможност да са неин двигател. Ако има опасност, то тя не е в задаващата се цифровизация, а в това кой ще я случва – европейските телекоми или компаниите зад океана, които имат много по-голяма свобода на действие и обхват".
Телекомуникационният сектор на Стария континент губи по 100 млн. евро на ден през последните 10 години в резултат на по-тежките регулации в сравнение с конкурентите в САЩ и Азия, става пък ясно от доклад на Etno, цитиран от Financial Times. Проучването е изготвено съвместно с ирландската консултантска компания Accenture. Данните на Etno показват, че печалбата на европейските компании е намаляла до едва 11% от глобалната в сектора, докато през 2006 г. тя е била 36%. През 2008 г. средните приходи от телефонни обаждания на абонат за месеца в Европа са се равнявали на 14 евро. През 2016 г. те са намалели до 6,4 евро на месец. Причината за тези резултати е увеличеното потребителско търсене на дигитални услуги.