Поредни разочароващи резултати отчита мобилният оператор Мтел, след като за първите три месеца на годината общите приходи на телекома падат с 6,9 на сто на годишна база до 97 млн. евро, а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) се свива с 13,7 процента до 33,6 млн. евро.
“Tелеком пазарът в България продължава да е засегнат от остра ценова конкуренция в мобилния сегмент и слабата макроикономическа среда. Mobiltel увеличава фокуса си над силен мениджмънт в корпоративния сегмент и усилията си в посока на обвързване на клиентите си. В бизнеса с фиксирани услуги компанията се подсилва в сегмента на щироколентовия интернет и телевизия от придобиването на Blizoo, което бе консолидирано в отчета за четвъртото тримесечие на 2015 г.“, пише в отчета на компанията майка Telekom Austria Group.
Броят на мобилните абонати на Мтел се свива с 4,3 на сто заради отлив на клиенти на предплатени услуги. Средният приход от абонат (ARPU) остава стабилен и възлиза на 5,3 евро. На фиксирания пазар средният приход от линия (ARPL) спада от 13,4 евро преди година до 10,8 евро за първото тримесечие на годината – преди всичко заради висок дял на клиентите на сателитна телевизия и консолидацията на клиентите на Blizoo (според Тelekom Austria Group и двете групи имат сравнително нисък ARPL).
Приходите от мобилни услуги спадат поради силния ценови натиск в бизнес сегмента, въпреки че благодарение на успешните противодействия негативната тенденция се забавя. Постъпленията в бизнеса с фиксирана мрежа нарастват в резултат на придобиването на Blizoo.
Телекомът отчита ръст при абонаментите за фиксирани услуги – 5,7 процента, като това се дължи основно на популярността на пакетните предложения, включващи телевизия и фиксиран интернет. Това повлиява положително на приходите на компанията от фиксирани услуги и те се увеличават с 1,8 процента до 21,4 милиона евро.
През първото тримесечие на 2016 г. клиентите на Мтел с абонаментни планове за смартфони са с 38 на сто повече, а потребителите на мобилен интернет са се увеличили с 21 процента спрямо същия период на миналата година.
„Очакваме, че след старта на нашата 4G мрежа в следващите месеци интересът на клиентите към плановете за смартфони и мобилен интернет допълнително ще се увеличи“, коментира главният изпълнителен директор на Мтел Александър Димитров.
Мтел продължава да засилва ролята си на фиксирания пазар у нас, където по данни на Комисията за регулиране на съобщенията компанията води по брой клиенти на фиксиран интернет и е втора по големина по брой клиенти на ТВ услуги след придобиването на blizoo през 2015 година и неговата интеграция, която вече приключи.
Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) на Telekom Austria Group се свива с 2,5 на сто на годишна база до 343 млн. евро, преди всичко заради еднократен ефект от 20 млн. евро в Словения през първото тримесечие на 2015 г. Приходите на компанията като цяло спадат с 2,2 на сто до 1,009 млрд. евро от 1,032 млрд. евро година по-рано. Оперативната печалба спада с 15,6 на сто от 138,8 млн. евро до 117,2 млн. евро.
Telekom Austria Group се търгува на Виенската фондова борса от ноември 2000 г. и е сред водещите телекомуникационни доставчици в Централна и Източна Европа с 23 милиона клиенти на всички пазари, на които оперира. Към момента TAG оперира в осем държави: Австрия (А1), България (Мтел), Беларус (velcom), Хърватия (Vipnet), Словения (Si.mobil), Сърбия (Vip mobile), Македония (Vip operator) и Лихтенщайн (mobilkom Liechtenstein). Общият пазар на осемте държави обхваща около 41 милиона жители. Към средата на 2015 г. в коцерна работят около 16 хил. души.
Мтел има пазарен дял от 38,6% в България, като предоставя своите услуги на 4,3 милиона клиенти.